Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia uczniów |
KONSPEKT Z ZAJĘĆ Kształcenia zintegrowanego w klasie I
TEMAT ZINTEGROWANEGO OŚRODKA ZAJĘĆ; W KRAINIE BAŚNI
Temat dnia: Hanna Januszewska,, Kopciuszek”( według Charlesٰ a Perraulta).
Temat szczegółowy: Wyróżnienie dobrych i złych postaci w baśni,, KOPCIUSZEK” H. Januszewskiej. Ustalenie kolejności zdarzeń przedstawionych w baśni. Rozróżniania zdarzeń realnych i fantastycznych. Poznanie właściwych zachowań i zasad postępowania w stosunku do innych osób. Redagowanie i zapisanie zdań. Odczytanie godzin na zegarze.
Cele dydaktyczne:
- dokonuje oceny postępowania bohaterów utworu literackiego, - właściwie reaguje na zachowania agresywne, - dostrzega i prawidłowo reaguje na niewłaściwe zachowania wśród dzieci, - w kulturalny sposób stawia pytania i formułuje oskarżenia, - układa i zapisuje zdania-formułuje zasady zachowania i postępowania wobec innych, - wyraża uczucia ruchem. - rozpoznaje wydarzenia realne i fantastyczne, - odczytuje godziny na zegarze, - wykonuje proste obliczenia na zegarze.
Środki dydaktyczne: baśń H. Januszewskiej,, Kopciuszek”, karty pracy, rekwizyty (różdżka, zegar, but), arkusz szarego papieru, flamastry, kredki, papier kolorowy, plastelina, klej, nożyczki, kartoniki z nazwami cech charakteru i określeniami motywów postępowania postaci: Ćw. kl. I część 4 ,, Już w szkole”.
Przebieg zajęć
1. ,, Muzeum rzeczy”- prezentowanie rekwizytów(różdżka, but, zegar) i określanie ich na podstawie różnych znanych dzieciom baśni np.: Różdżka-symbol mocy, magii i tajemniczości; zegar-przemijanie, punktualność, obowiązkowość. But: opuszczanie domu, podróż, odmiana losu
· Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel prezentuje wybrany przedmiot, a dzieci wypowiadają się na jego temat np. : Co to jest? Do czego służy? Z czym się to kojarzy? · Zestawienie przedmiotów. Nauczyciel informuje, że różyczka będzie motywem przewodnim zajęć.
2. Czytanie przez nauczyciela baśni H. Januszewskiej ,, Kopciuszek”.
3. Porządkowanie zdarzeń- zabawy w grupach. · Dzieci porządkują wydarzenia zgodnie z ich kolejnością( na podstawie ćwiczeń,, Już w szkole”) i dzielą się na grupy(każda grupa będzie prezentować inscenizację innego wydarzenia). W grupach rysują na szarym papierze pomieszczenie do inscenizowanego wydarzenia, tworzą prace do chwili usłyszenia zegara.
· Inscenizowanie zdarzeń w ustalonej kolejności. Dzieci w grupach przygotowują improwizacje grupowe, pamiętając, że w scenkach występują 3 postacie: Kopciuszek, macocha, wróżka. Bicie zegara jest sygnałem do zakończenia przygotowań. · Na sygnał kolejne grupy prezentują swoje scenki.
4. Określanie cech charakteru i motywy postępowania postaci, dopasowują je do konturowych postaci: macochy, Kopciuszka i wróżki(karty pracy) uzasadniając swoje decyzje.
5. Kopciuszek i jego siostry. Uczniowie przedstawiają scenki z życia sióstr pamiętając o wykorzystaniu mimiki.
6. Bajkowe słowa- ćwiczenia ortograficzne(karta pracy nr 5).
7. Wywiad z macochą. Nauczyciel w roli macochy, uczniowie formułują pytania i oskarżenia. · Formułowanie i zapisanie zasad właściwego postępowania wobec innych.
8. Magiczne godziny- najważniejsze chwile w życiu człowieka(karta pracy nr 6).
9. Postaramy się być dobrzy dla siebie- podsumowanie zajęć.
· Iskierka wzajemnej życzliwości. Nauczyciel i uczniowie stają w kręgu i trzymają się za ręce, uścisk dłoni jest przekazywany w kręgu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż wróci do nauczyciela.
· Dobre życzenia.
Nauczyciel proponuje zabawę w której dzieci mogą obdarować się wzajemnie miłymi słowami i dzięki temu przekonać się, że same są odpowiedzialne za tworzenie miłej atmosfery, przyjaźni i wzajemnej życzliwości.
Opracowała: Krystyna Załucka
|
|