Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia uczniów |
Kalendarz zabaw -zestaw zabaw i ćwiczeń na zajęcia wychowawczo-profilaktyczne, terapeutyczne i zintegrowane.
Zabawa jest szczególna forma w życiu dziecka 6-10 letniego , która obok nauki stanowi prawie całą jego aktywność w tym okresie. Pomaga odreagować stresy, przełamać onieśmielenie, wzajemnie poznać siebie. Wzmacnia poczucie własnej wartości, doskonali komunikacje z innymi oraz rozwija twórczo.
Powitanie Uczestnicy stoją w kręgu; prowadzący podaje kolejno hasła, a dzieci których dotyczy wymagane kryterium siadają. Na przykład Witam tych, którzy ... jedli jajka na śniadanie , maja na sobie coś czerwonego, maja psa, pościelili kózko itp.
Gra z piłką Prowadzący mówi swoje imię i dodaje przymiotnik zaczynający się na ta sama głoskę np. Anna -ambitna, następnie podaje piłkę wybranej osobie, która robi to samo Każdy po kolei wymienia różne formy swojego imienia (np. Gosia, Małgorzata, Małgosia, Gosieńka, Gośka), a na zakończenie podaje tę, którą najbardziej lubi.
Ślepe samochody Uczestnicy stoją dwójkami, zwróceni w jednym kierunku. Pierwsza osoba -samochód -ma ręce wyciągnięte do przodu i zamknięte oczy. Osoba z tyłu -kierowca -prowadzi samochód, za kierownicę służą mu ramiona partnera. Potem zmiana ról.
Ludzie do ludzi Uczestnicy w dowolnym sposób poruszają się po wyznaczonej przestrzeni. Na hasło „ ludzie do ludzi' dobierają się w pary. Prowadzący podaje następujące komendy: „ ucho do ucha'”, kolanko do biodra” itp. Zabawę zaczyna osoba, która zwraca się do wybranego partnera; Kasiu , Kasiu! a co? Chodź tu do mnie! Jako kto? Jako ... np. wróbel, ptaszek, słoń , wiatr itp. Wywołany uczestnik przemieszcza się w określony sposób na wolne miejsce osoby wywołującej.
Wahadło Uczestnicy tworzą ciasny krąg, jedna osoba staje w środku koła, zamyka oczy, usztywnia ciało i upada na wyciągnięte dłonie kolegów. Ci podają sobie delikatnie bezwładną osobę, aby nie upadła na ziemię.
Przeszkoda Uczestnicy dobierają się parami. Jedna osoba ma zasłonięte oczy, a druga ma za zadanie przeprowadzić ja przez przeszkodę (cos w rodzaju niedużej barykady).
Pasażerowie statku Uczestnicy wyobrażają sobie , że są pasażerami statku. Prowadzący wyjaśnia znaczenie komend: na prawą burtę-wszyscy biegną w prawa stronę; na lewą burtę -biegną w lewa stronę cala naprzód – biegną do przodu na rufę -do tyłu sztorm -łapią się za ręce kapitańskie tango-tańczą w parach.
Podawanie przedmiotu Prowadzący podaje jakiś przedmiot, który uczestnicy przekazują sobie w taki sposób, jakby był: bardzo ciężki, gorący, kruchy, lepki, cuchnący
Chodzenie Uczestnicy chodzą swobodnie po sali. Prowadzący co chwile zmienia polecenia: chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutny, radośni, zamyśleni; chodzimy z otwartymi parasolami pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku.
Komórki do wynajęcia Uczestnicy siedzą w kręgu na krzesełkach ( o jedno krzesełko mniej niż uczestników) . Jedna osoba stojąca w środku, wygłasza formułę: Niech zmienia miejsce te osoby, które lubią ...., nie lubią...
Zaproszenie Uczestnicy siedzą w kręgu na krzesełkach, których jest o jedno więcej niż uczestników. Osoba siedząca obok wolnego miejsca mówi: Zapraszam tutaj osobę , która ....np. Jest w spodniach.
Ludzik Uczestnicy wycinają lub wyrywają z papieru postać ludzką , podpisują ją, a następnie podają sobie w kręgu. Każdy z uczestników ma napisać cechę pozytywną osoby wymienionej na „ludziku”.
Otwarta dłoń Uczestnicy odrysowują na kartce rozłożona dłoń. Na kciuku zapisują pozytywna cecha swojego charakteru. Kartka krąży miedzy uczestnikami, którzy dopisują pozytywne cechy właściciela.
Rakieta Uczestnicy stoją w kręgu. 10 razy uderzają o kolana , na 10-wyskakując wysoko, wykrzykują imie umówionej osoby.
Krzyczące samogłoski Uczestnicy stoją w kręgu trzymają się za ręce. Rozpoczyna jedno z dzieci ,wypowiadając ustalona samogłosce i jednocześnie podnosząc rękę. Następnie dzieci podnoszą ręce i wypowiadają tę głoskę. Na koniec wszystkie dzieci wykrzykują głoskę i opuszczają ręce. Krzyk wydobywa się na jednym wydechu.
Przeszkoda Uczestnicy dobierają się parami. Jedna osoba ma zasłonięte oczy, a druga ma za zadanie przeprowadzić ja przez przeszkodę (cos w rodzaju niedużej barykady).
Pasażerowie statku Uczestnicy wyobrażają sobie , że są pasażerami statku. Prowadzący wyjaśnia znaczenie komend: na prawą burtę-wszyscy biegną w prawa stronę; na lewą burtę -biegną w lewa stronę cala naprzód – biegną do przodu na rufę -do tyłu sztorm -łapią się za ręce kapitańskie tango-tańczą w parach.
Podawanie przedmiotu Prowadzący podaje jakiś przedmiot, który uczestnicy przekazują sobie w taki sposób, jakby był: bardzo ciężki, gorący, kruchy, lepki, cuchnący
Chodzenie Uczestnicy chodzą swobodnie po sali. Prowadzący co chwile zmienia polecenia: chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutny, radośni, zamyśleni; chodzimy z otwartymi parasolami pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku.
Komórki do wynajęcia Uczestnicy siedzą w kręgu na krzesełkach ( o jedno krzesełko mniej niż uczestników) . Jedna osoba stojąca w środku, wygłasza formułę: Niech zmienia miejsce te osoby, które lubią ...., nie lubią...
Zaproszenie Uczestnicy siedzą w kręgu na krzesełkach, których jest o jedno więcej niż uczestników. Osoba siedząca obok wolnego miejsca mówi: Zapraszam tutaj osobę , która ....np. Jest w spodniach.
Ludzik Uczestnicy wycinają lub wyrywają z papieru postać ludzką , podpisują ją, a następnie podają sobie w kręgu. Każdy z uczestników ma napisać cechę pozytywną osoby wymienionej na „ludziku”.
Otwarta dłoń Uczestnicy odrysowują na kartce rozłożona dłoń. Na kciuku zapisują pozytywna cecha swojego charakteru. Kartka krąży miedzy uczestnikami, którzy dopisują pozytywne cechy właściciela.
Rakieta Uczestnicy stoją w kręgu. 10 razy uderzają o kolana , na 10-wyskakując wysoko, wykrzykują imię umówionej osoby.
Krzyczące samogłoski Uczestnicy stoją w kręgu trzymają się za ręce. Rozpoczyna jedno z dzieci ,wypowiadając ustalona samogłosce i jednocześnie podnosząc rękę. Następnie dzieci podnoszą ręce i wypowiadają tę głoskę. Na koniec wszystkie dzieci wykrzykują głoskę i opuszczają ręce. Krzyk wydobywa się na jednym wydech.
Przekazywanie informacji przez zagłuszenie
Uczestnicy stoją w trzech rzędach. Rząd zewnętrzny próbuje przekazać informację(ustalony wyraz lub zadanie) osobom po drugiej stronie rzędu środkowego. Rząd środkowy ma za zadanie uniemożliwienie przekazania tej informacji(krzyki, podskoki itp.).
,,Buduję most” Jedno dziecko przysiada i oparte o ścianę zaczyna zabawę: Buduję. Buduję most, potrzebna mi jest….deska. A tą deską będzie Basia. Wywołana osoba przysiada na kolanach wywołując osoby, a następnie wywołuje kolejną.
,, Jawor, jawor” Uczestnicy dobrani są parami, chodzą po Sali w koło pod tunelem zrobionym z dwóch rąk i śpiewają: Jawor, jawor, jaworowi ludzie. Co wy tu robicie? Budujemy mosty. Dla pana starosty. Tysiąc koni przepuszczamy a jednego- zatrzymamy. Zatrzymana para zostaje na moście.
,,Pisze pani na maszynie” Dzieci stoją parami, jedno odwrócone plecami do drugiego. Recytują wierszyk, wystukując na plecach partnera zgodnie z treścią: Pisze pani na maszynie: a- przecinek, b- przecinek. b- Idzie pani na szpileczkach, za nią idą konie, a za nimi słonie. Płynie, płynie rzeczka. Pada, pada deszczyk. Czujesz dreszczyk?
Wyobraź sobie Uczestnicy chodzą: przez strumyk po kamieniach; po oblodzonej drodze; spinają się po skale, zamykają kotka w skrzynce.
O czym myślimy Jeden z uczestników opuszcza pomieszczenie. W tym czasie grupa umawia się, o czym będzie myślała( np. ławki stojące w pomieszczeniu). Osoba wraca i za pomocą pytań, na które uczestnicy mogą odpowiadać tylko „tak” lub ,,nie”, próbuje ustalić, o czym grupa myśli.
Łańcuch skojarzeń Prowadzący wymienia jakieś słowo, a uczestnicy podają pierwsze słowo, które skojarzyło im się z podanym, np. klasa, szkoła, zeszyt, plecak, kotek, miska, kiełbasa…………
Maszyny Uczestnicy podzieleni są na grupy. Przygotowują prezentacji jednej dowolnej pracy np. Maszyny(lodówki, pralki, maszyny do pisania itp.). Następuje prezentacja, reszta dzieci odgaduje, co to za maszyna.
Krystyna Załucka Nauczycielka nauczania zintegrowanego
|
|