Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia uczniów |
SYMPTOMY TRUDNOŚCI W NAUCE DZIECI Z FRAGMENTARYCZNYMI DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI
WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI
- trudności w zapamiętywaniu liter, - mylenie liter różniących się położeniem(b-d, p-g, n-u), - mylenie liter o podobnych kształtach graficznych(m-n, l-t, a-o), - trudności wzrokowego zapamiętywania ortogramu: częste błędy ortograficzne, - opuszczanie liter lub cząstek wyrazu, - nieprawidłowe odtwarzanie kształtów poszczególnych liter i ich układów, - trudności stosowania się do linijek, - niewłaściwie rozplanowanie graficzne wyrazów, - trudności w rozróżnianiu różnych kształtów, zwłaszcza gdy kształty są do siebie zbliżone, - trudności w różnicowaniu i odwzorowaniu figur geometrycznych, - opuszczanie drobnych elementów graficznych i znaków interpunkcyjnych, - słaba pamięć wzrokowa, - trudności w nauce geografii i języków obcych, - trudności w nauce grometrii.
2. ZABURZENIA ORIĘTACJI PRZESTRZENNEJ - słabe rozumienie określeń słownych dotyczących stosunków przestrzennych(na lewo, na prawo, nad pod, obok), - trudności rozumienia przedstawionej na obrazku sytuacji, - zakłócenie percepcji elementów, - mylenie kierunku zapisu, rozmieszczenie liter i wyrazów, zły wybór linijek, trudności w rozplanowaniu rysunku, - mylenie znaków graficznych, różniących się jedynie rozmieszczeniem w przestrzeni(b-p, d-g, u-n), - przestawienie liter lub całych cząstek wyrazów, - zamiana kolejności linijek przy czytaniu, - trudności w nauce geografii(orientacja w stronach świata), - trudności w nauce geometrii, - trudności w pracach ręcznych- brak umiejętności zaplanowania.
- pismo ,,lustrzane”, - zamiana kolejności liter i cyfr, - trudności w rozróżnianiu stron ciała, - opuszczanie końcówek lub całych wyrazów, - niedokładne odczytywanie słów, - zamiana kolejności odczytanych głosek, - wolne tempo czytania(zwłaszcza przy lewoboczności), - trudności w orientacji na mapie, planach.
4. ZABURZENIA SPRAWNOŚCI MANUALNEJ I GRAFICZNEJ - brzydkie pismo, - wolne tempo wykonywanych czynności, - niezręczność przy wykonywaniu prostych czynności, - trudności wytwarzania nawyków ruchowych, - zbyt mała precyzja ruchów dłoni i palców, - litery nierówne, wykraczają lub nie dochodzą do linii, - nierównomierny nacisk przyboru do pisania, - brak wiązania liter ze sobą, -pismo mało czytelne, -trudności na zajęciach plastycznych i technicznych, - rysunki ubogie w szczegóły, - często występują współruchy(dziecko macha nogami, kręci buzią). - zeszyty niestaranne, rozerwane kartki, zagięte rogi. - wolne tempo pisania, niedokończone zdania, - dziecko nie nadąża za tempem klasy, - trudności w wykonywaniu ćwiczeń na zajęciach motorycznych, - nieudolność w grach zespołowych, - trudności w wycinaniu, lepieniu. 5. ZABURZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ - trudności pisania ze słuchu, - trudności zapamiętywania słownych poleceń, - trudności w rozumieniu, wnioskowaniu i uogólnianie na materiale werbalnym, - zniekształcenie pisowni,
- trudności w pisaniu wyrazów z zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, - trudności w różnicowaniu pisowni i – j, - nieodróżnialnie samogłosek nosowych(ą-om) - łączenie przyimków z rzeczownikami,, wdomu”, - mylenie kolejności wyrazów w zapisie, - trudności w pisaniu wyrazów słabo znanych i trudnych fonetycznie, - trudności w uczeniu się pamięciowym np. wiersze, tabliczko mnożenia, - słaba pamięć słuchowa, - liczne błędy w czytaniu, mylenie wyrazów, opuszczanie głosek, - popełnianie tych samych błędów w pisowni, które popełniały w mówieniu(wada wymowy, seplenienie, nieprawidłowa wymowa r), - trudności w nauce języków obcych, - trudności ze zrozumieniem instrukcji poleceń nauczyciela, - trudności w przyswojeniu materiału gramatycznego, - trudności w opanowaniu pojęć matematycznych. LITERATURA
M. Bogdanowicz:,, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym” Warszawa 1991r. WSiP M. Bogdanowicz: ,,O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w pisaniu i czytaniu-odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli”- Lublin 1994., WP ,,Lublin” H. Spionek: ,, Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne” Warszawa 1973r., PWN Krystyna Załucka Nauczycielka nauczania zintegrowanego
|
|