Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia uczniów |
|
|
|
|
DZIEŃ AKTYWNOŚCI KLAS III i VI. (SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRALNYCH)
TEMAT: „ZGADYWANKI – PRZEKŁADANKI”, CZYLI RÓWNANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ - Konfrontacja metod rozwiązywania tych samych zadań na różnych poziomach kształcenia.
Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi zanalizować zadnie tekstowe - układa treść zadania do podanych ilustracji - wylicza kilka sposobów rozwiązywania zadań tekstowych - poprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 1000 - proponuje zapis skrócony do sytuacji przedstawionej na ilustracji
Metody pracy- słowne: rozmowa, praca z tekstem - oglądowe: obserwacje, pokaz - działania praktyczne Formy pracy:- zbiorowa - grupowa jednolita i zróżnicowana Środki dydaktyczne:- karty pracy - foliogramy - mapa Polski - waga szalkowa
Przebieg lekcji1. Wzajemna prezentacja. 2. Ćwiczenia kinezjologiczne mające na celu pobudzenie mózgu do lepszej pracy - leniwe ósemki - punkty na myślenie - kapturek myśliciela 3. Rachunek pamięciowy z wykorzystaniem nazewnictwa w matematyce (ćwiczenia typu: suma liczb 420 i 134, różnica liczb 36 i 25, ile wynosi odjemna jeżeli odjemnik wynosi 40 a różnica 42 itd.) 4. Rozwiązywanie zadań
Zadanie 1: Klasa 3 c wyjechała na wycieczkę z Wrocławia do Słupska przez Poznań. Odległość między Wrocławiem a Poznaniem wynosi 178 km . Jaka jest odległość między Poznaniem a Słupskiem, jeżeli z Wrocławia do Słupska jest 452 km? Polecenie dla kl. III: (odczytywanie przez uczniów danych zaznaczonych na mapie Odgadnij, czy wszystkie zapisy prowadzą do rozwiązania zadania? a) 178 +1= 452 b)
c)
d) 452 – 178 = Polecenie dla kl. VI: Podaj dwa zapisy zmierzające do rozwiązania zadania (zapisy oczekiwane a) 178+x=452 b) 452-178= ) Zadanie 2:
Na półkach w sklepie stoją małe i duże słoiki z miodem. Wszystkie małe słoiki ważą po tyle samo. Wszystkie duże również ważą po tyle samo.. Na każdej półce jest po 9 kg miodu. Ile miodu jest w jednym małym słoiku? Ile miodu jest w jednym dużym słoiku? (Dzieci skreślają taką samą ilość jednakowych słoików na obu półkach jednocześnie i odgadują rozwiązanie)
Podanie tematu lekcji: Zgadywanki – przekładanki, czyli równania w szkole podstawowej..
Demonstracja wagi.
Zadanie 3 Na wadze ustawiono pojemnik z cukrem i odważniki tak jak na poniższym rysunku
W jaki sposób wyznaczysz wagę pojemnika z cukrem?
Zadanie 4: Zagadka z wagami
a) Zastanów się ile ważą woreczki na poniższych wagach
Jeden woreczek waży ....
Jeden woreczek waży ....
Jeden woreczek waży....
N: Na co musimy zwrócić uwagę przy zdejmowaniu z wagi poszczególnych elementów? U: przewidywana odpowiedź: Waga musi być w równowadzeN: Co się będzie działo, gdy zdejmiemy element tylko z jednej szalki? N: Uczniowie poprzez skreślanie odgadują wagę jednego woreczka.
Zadanie 5: Na wadze ustawiono kwiatki i odważniki tak jak na poniższym rysunku.
Odpowiedz: - Ile waży jeden kwiatek? - Ile musimy dostawić odważników, jeżeli na szalce z kwiatkami dostawimy jeszcze 2 kwiatki?
N: Taką sytuację lub zagadkę można przedstawić:
N: W miejsce nazwy elementu lub przedmiotu ważonego wstawiamy dowolną literę - najczęściej „x”. Zadanie 6: Do poszczególnych rysunków ułożyć zapis skrócony Klasy III zapisują przy dowolnie wybranych wagach, klasy VI przy wszystkich wagach.
Zadanie 7 Zaproponuj treść zadania do rysunku nr 1:
Powrót do zadania 6. i próba rozwiązania wspólnie wybranego równania.
5. Podsumowanie
|