Strona główna szkoły   ‌   Uczniowie   ‌   Nauczyciele   ‌   Rodzice   ‌   Kółka   ‌   S U   ‌   Nasze sukcesy 
Zajęcia komputerowe   ‌   Z historii pracowni     Bezpieczeństwo w sieci     Prace uczniów   ‌   Kilka zdjęć z zajęć

 

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Adama Mickiewicza w Lubsku

 

 
 

Strona główna Mistrzów Kodowania w SP 3


Nasz blog

 

Nasze projekty

 

Korzystanie
z konta Scratch

 

Opis środowiska Scratch


Moduł I

Moduł II

Moduł III

Moduł IV

Moduł V

Moduł VI

Moduł VII

Moduł VIII

Code Week u nas


Materiały pomocnicze


2013/ 2014
I edycja

2014/2015
II edycja

 

 

 

 

Scratch, a rady na odpady

Ruszył w naszej gminie projekt ekologiczny "Lubskie rady na odpady", który obejmuje wszystkich mieszkańców miasta i gminy, w tym wszystkie placówki oświatowe. A skoro nasza szkoła bierze w nim udział , to my - Mistrzowie Kodowania - również. Nasz odzew na tę szeroko zakrojoną akcję, to gry edukacyjne, w których segregujemy odpady, quizy, itp.

Bardzo ciekawy jest projekt edukacyjny Klaudii Sz. z klasy czwartej, z którego dowiadujemy się, jak segregować odpady. Oto on:

Inne projekty gromadzimy w Eko-studio, do którego serdecznie zapraszamy.

Więcej w module VII


Kto zostanie Dobroczyńcą Roku 2016?

   Wśród nominacji do tytułu „Dobroczyńca Roku 2016”- kategoria: Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu- firma Samsung. Polski oddział firmy Samsung prowadzi wiele inicjatyw społecznych przeciwdziałających wykluczeniu cyfrowemu, a program Mistrzowie Kodowania skutecznie wypełnia lukę w polskim systemie edukacji.

  http://glosuj.dobroczyncaroku.pl/


Odbijanie piłeczki (moduł VI)

Czas wrócić do zajęć programowych, a w nich projekt, w którym paletka porusza się za myszą komputerową (gracz steruje), aby odbić "latającą" piłeczkę i zdobywać punkty... więcej


Strzelanki w pisanki

Zbliżające się Święta Wielkanocne to dobra okazja, aby pomyśleć o pisankach.
Są już pomalowane, więc "ustrzelimy" sobie kilka do koszyka :) Uważajcie jednak na pisankę z kokardą!


Scratch ma już ponad 10 000 000 użytkowników!  

Scratch cieszy się dużą popularnością na całym świecie - ma ponad 10 milionów użytkowników. Tu znajdziesz trochę statystyk związanych z portalem: zajrzyj!

Włączamy się w świętowanie tego sukcesu popularności- oczywiście projektem :)

Jeżeli masz konto na portalu: https://scratch.mit.edu/, to również możesz dołączyć remiksując projekt.

Nie zastanawiaj się długo, tylko zrób swoją wersję na bazie powyższego projektu: zatańcz razem z innymi!


Zgadnij, jaką liczbę pomyślałem?

Zabawa z kolegą w odgadywanie liczby przeniesiona do Scratcha jest zabawą z Duszkiem, w której odgadujemy liczbę wylosowaną przez komputer. Duszek pomaga nam mówiąc, czy wybrana przez nas liczba jest większa, czy też mniejsza od szukanej. Możecie zresztą sprawdzić to sami w projekcie Marysi Z. z klasy IV:


Duszki i pogaduszki

Rozmowa z Duszkiem? Czemu nie... Duszek bierze nas na "spytki", a my odpowiadamy. Jak to działa, można zobaczyć na przykładzie projektu Dawida M. z klasy III i

 


Duszki pokazują Lubsko
     Scratch to świetny program, bo można zrobić w nim m. in. prezentację. Prezentujemy więc w swoich projektach nasze miasto. Robimy to z pomocą scratchowych Duszków, którzy są tu przewodnikami po Lubsku- prezentują najstarsze i najciekawsze obiekty w mieście.

Projekt Macieja K. z klasy III


 Trzecioklasiści też potrafią

Mistrzowie Kodowania- grupa trzecioklasistów- bez większych problemów zrobili projekty takie, jak ich starsi koledzy i uporali się z nimi w ciągu jednej godziny. W domu pozostało im tylko "doszlifować" je. Wykazali się przy tym ciekawymi rozwiązaniami graficznymi. Brawo!


To projekt Jakuba Z.- taki "jednoręki bandyta" :)

Polecam również inne, np.:

Kolejno projekty: Przemka N., Tomka P. i Dawida M.


O nas piszą :)


 

 

9 lutego - Dzień Bezpiecznego Internetu
"Lepszy Internet zależy od Ciebie"

 

Mistrzowie Kodowania zdają sobie sprawę, że od tego jak zachowujemy się korzystając z Internetu, zależy nasze bezpieczeństwo. Pokazują to również w swoich projektach.

Projekt Dawida M. z klasy III


Walka z kompem na kości (moduł V)

Gra przebiega błyskawicznie: klikam w kostkę gracza i po sekundzie już wiem kto wygrał...więcej...

Projekt Jakuba Z. z klasy III


Jednoręki bandyta

Minęły święta i ferie zimowe i trzeba wrócić do realizacji zadań programowych. Jaki projekt zrobiliśmy tym razem? Nazwa niewiele mówi, a więc polega on na ustawieniu trzech jednakowych obrazków... więcej...


Wesołych Świąt i pomyślności w Nowym Roku!


Krótko o trwającej Godzinie Kodowania

Krótka relacja

Zdjęcia z zajęć


Hour of Code - Godzina Kodowania

Jeśli chcesz zobaczyć na czym polega kodowanie, to przyjdź na godzinę kodowania dla każdego. Masz do wyboru dwa terminy:

8 grudnia - wtorek - 7 lekcja

10 grudnia - czwartek - 6 lekcja

Godzina Kodowania jest globalną akcją, w której udział biorą dziesiątki milionów uczniów z ponad 180 krajów. Nieważne kim jesteś ani skąd pochodzisz, każdy może zostać organizatorem Godziny Kodowania. Jednogodzinne samouczki są dostępne w ponad 40 językach. Nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie. Godzina kodowania jest dostępna dla wszystkich w wieku od 4 do 104 lat.


Mikołaj myśli o nas; my o Mikołaju :)

W poprzednim (24 i 27 listopada)  i tym tygodniu (1 i 4 grudnia) Mistrzowie Kodowania w swoich projektach pamiętają o zbliżającym się do nas z prezentami Mikołaju... i, jak wszystkie dzieci, też czekają na prezenty od niego :)

To jest projekt Konrada S. z klasy III
 

A ten projekt zrobił Kuba K. z klasy IV (jeśli chcesz sprawdzić, jakie prezenty Mikołaj
zostawił, to kliknij w paczki)
 

 A inne projekty, jak zwykle, na naszym szkolnym koncie Scratcha, w studiach (klasy III, klasy IV-V). Zapraszamy :)

Kilka zdjęć z zajęć:


Za udział w Europejskim Tygodniu Kodowania 2015


"Kodować każdy może" - konkurs ogólnopolski

Jeśli masz pomysł na ciekawy projekt w Scratchu, zgodny z tematami prac konkursowych, to możesz wziąć udział w tym konkursie.

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych z całej Polski.

Konkurs rozgrywany jest w trzech kategoriach wiekowych: klasy II-III (organizatorzy dopuszczają udział uczniów klas pierwszych, jednak z zastrzeżeniem o ocenianiu pracy według kryteriów kategorii klas II-III), klasy IV-V i klasy VI.

 Terminy:

Konkurs składa się z dwóch części, eliminacji i finału.

Eliminacje rozgrywane są zdalnie i kończą 24.01.2016 r. 

Jedna szkoła może zgłosić do konkursu maksymalnie 10 skryptów w każdej z kategorii wiekowej. Zgłoszenia dokonuje opiekun.

Więcej informacji


Zabawa w ganianego...

     Projekty, w których możemy sterować jednym Duszkiem, a poruszanie drugiego programujemy...

    lub wersja dla dwóch graczy, w której jeden Duszek porusza się za myszką komputerową, a drugim sterujemy strzałkami


Na Święto Niepodległości


 

Pułapki zastawione!

     W obu grupach zaczęliśmy w ubiegłym tygodniu zastawiać pułapkę. Chcesz zobaczyć czy się udało? Zajrzyj tu.


projekt Przemka N. z klasy III


     Kwadrat... to proste!

     Początek projektu z modułu IV, w którym Kotek rysuje kwadrat... więcej


Mamo, tato! Kodujemy?

     Za nami zajęcia przewidziane na Europejski Tydzień Kodowania Code Week. Gościliśmy Mamy, które razem ze swoimi dziećmi, tworzyły labirynt. Mamy dawały radę! Bardzo im dziękujemy, że były z nami, kodowały, zobaczyły na czym polega budowanie programów w Scratchu.

     To labirynt stworzony przez mamę Maćka K. z klasy III

     Kilka zdjęć z tej godziny kodowania:

 

więcej zdjęć: cz. 1, cz. 2


Wszystkim Nauczycielom w dniu ich święta:

Pomiędzy projektami programowymi chcemy chociaż skromnymi programikami pokazać, że pamiętamy o tym, co robią dla nas nasi nauczyciele i niesiemy im kwiaty z prostymi, ale za to najszczerszymi życzeniami:

Konrad K. Nikola Ch. Julia J.
Konrad S. Wiktoria Ł. Marek Ż.
Dawid M. Przemek N. Jakub Z.

MAMO, TATO! KODUJEMY?

     Serdecznie zapraszam rodziców, babcie, dziadków "trójkowych" Mistrzów Kodowania do wspólnego tworzenia projektu w Scratchu. Jeżeli rodzice, babcie, dziadkowie nie mają czasu, to może znajdzie się ciocia, wujek, kuzyn...
     Przed nami Code Week- Europejski Tydzień Kodowania, do którego chcemy dołączyć właśnie takimi wspólnymi zajęciami. Będzie to równocześnie okazja, aby zobaczyć, że to, co dzieci robią na zajęciach, to nie jest marnowanie czasu przy komputerze, a rozwijanie talentu na miarę XXI wieku. Zaczynamy od rzeczy prostych, bo... "nie od razu Kraków zbudowano" :)
     Myślę, że będzie to też duże wyzwanie dla Waszych dzieci, bo one pokażą Wam, że mimo, iż zajęć nie było jeszcze wiele, to już potrafią stworzyć własny programik :)
     Waszą obecnością wesprzecie dzieci i utwierdzicie, że warto kodować!
     Kiedy odbędą się więc te ciekawe zajęcia?
     Mistrzowie Kodowania z klas III i ich goście spotkają się we wtorek 13 października na 6 lekcji (godz. 13.00), a z klas IV i V- w piątek 16 października- również na 6 lekcji (czyli o 13.00) w pracowni komputerowej.

Prowadząca zajęcia I. Niedźwiedzka

P.S. W Europie już wiedzą o naszym spotkaniu:
http://events.codeweek.eu/
http://events.codeweek.eu/view/6978/mamo-tato-kodujemy/
http://events.codeweek.eu/view/6985/mamo-tato-kodujemy/


Sterowanie i trochę zdjęć z zajęć

     Młodsi Mistrzowie Kodowania rozpracowali na zajęciach sposób sterowania Duszkiem... więcej


Ryby w...

Ryby w akwarium, ryby w Bałtyku, ryby w morzu...czytaj dalej


Pierwsze projekty trzecioklasistów

     Grupa trzecioklasistów, po zapoznaniu się ze Scratchem i jego narzędziami, wzięła się ostro do pracy.... czytaj więcej

Projekt Marka Ż. z klasy III


Nauczyciel uczniem

     Uczymy się przez całe życie, bo tego wymaga praca, bo trzeba iść z duchem czasu, bo nie możemy przestać i chcemy rozwijać się, bo wymagać od innych, to również wymagać od siebie, bo... Można by tak bez końca.

     Nauczyciel prowadzący zajęcia, kolejny już raz, wziął udział w szkoleniu Mistrzów Kodowania, które odbyło się 19 i 20 września w Zespole Szkół Ekologicznych w Zielonej Górze. Były to dwa dni wypełnione kodowaniem.

Kilka zdjęć ze szkolenia


     Po wakacjach otrzymaliśmy nową pracownię, w której możemy już pracować on-line (dotychczas pracowaliśmy na Macach, na których "chodziły" tylko stare, stacjonarne wersje Scratcha), a więc odeszły nam dodatkowe czynności związane z zapisywaniem projektów na komputerach i przenoszeiem plików na konta uczniów na portalu (przyznam się: to zajmowało sporo czasu). Pochwalę się więc przy tej okazji naszą nową pracownią :)

więcej zdjęć


Jesteśmy znowu w programie
Mistrzowie Kodowania
!

To już III edycja tego ciekawego programu, w którym uczniowie bawiąc uczą się programowania w Scratchu.

Zajęcia będą odbywać się w tym roku szkolnym:
we wtorki na 6 lekcji (1300 - 1345) - dla uczniów klas III
w piątki na 6 lekcji (1300 - 1345) - dla uczniów klas IV i V
 

 


 

Dlaczego programowanie?

 

Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb.  W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa.


Zaczynamy od Scratcha

 

Pierwszym językiem, którego dzieci będą się uczyć w ramach programu, jest Scratch. To jedno z łatwiejszych narzędzi programistycznych, opracowane w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch to  intuicyjny język pozwalający dziecku w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne programy. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i uruchamiając go. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

 

5 powodów, by uczyć dzieci programowania:
 

I.        Nauka programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii.

II.     Programowanie to trzeci język.

Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania.

III.   Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.

„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” Bill Gates

IV.  Dzieci trzeba oswajać z technologią.

Obcowanie od dziecka z nowoczesnymi technologiami pozwoli w przyszłości wpływać na ich rozwój i wykonywać nowe, nieznane nam dziś jeszcze zawody.

V.     Potrzebujemy więcej programistów.

4 na 10 pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów podczas, gdy ogromna liczba humanistów nie może znaleźć pracy.
 

Co mówią inni o kodowaniu?

 
 

Patroni i partnerzy programu:

 
 

 
Źródła: 1) www.mistrzowiekodowania.pl, 2) www.surfscore.com, 3) raport „Czas na upgrade”, Centrum Cyfrowe, 4) Digital Agenda Scoreboard, Komisja Europejska 2013
   

strona główna Mistrzów Kodowania w SP-3
strona główna zajęć komputerowych
strona główna szkoły

2017-02-14

Izabela Niedźwiedzka