|
Strona główna Mistrzów Kodowania w SP 3
Nasz blog
Nasze projekty
Korzystanie
z konta Scratch
Opis środowiska Scratch
Moduł I
Moduł II
Moduł III
Moduł IV
Moduł V
Moduł VI
Moduł VII
Moduł VIII
Materiały pomocnicze
|
Nasza szkoła, jako
jedna ze 117 w Polsce,
zakwalifikowała się do
I edycji programu
Mistrzowie Kodowania! |
|
Nareszcie wakacje!
Rok szkolny za nami, zajęcia mistrzów również. Czas na wypoczynek!
Zanim rozejdziemy się na wakacyjne drogi,
przypomnijmy sobie jeszcze te ostatnie chwile, w których otrzymaliśmy
świadectwa, nagrody, podziękowania za udział w.... było tego sporo, ale
dla nas ważne, że Dyrekcja naszej szkoły wraz z Radą Rodziców doceniła
również nas, Mistrzów Kodowania. Tak więc od organizatorów dyplom i
drobne upominki, od szkoły nagroda- podziękowanie za to, że wnieśliśmy w
życie szkoły coś nowego, innego, pasjonującego.
To dla nas równocześnie promocja, bo na apelu obecni
byli przedstawiciele władz i różnych instytucji z Panem
Burmistrzem Miasta Lubsko na czele.
Dziękujemy więc organizatorom i Dyrekcji naszej
szkoły!
I kilka zdjęć z pożegnania klas szóstych oraz apelu
kończącego rok szkolny 2013/ 2014:
13 - 14 czerwca 2014 -
podsumowanie programu
Mistrzowie Kodowania - Festiwal Projektów
w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie
Program zakończony. Zrealizowaliśmy
wszystkie moduły przewidziane do realizacji i otrzymaliśmy
zaproszenie na podsumowanie programu, które odbyło się w Warszawie w Pałacu
Ujazdowskim, w którym mieści się Centrum Sztuki
Współczesnej. Uroczystość była świetnie zorganizowana. W części
oficjalnej głos zabrali przedstawiciele firm i instytucji
sponsorujących program oraz patronackich. Reprezentacje szkół miały
możliwość zaprezentowania swoich projektów i obejrzenia projektów
stworzonych przez innych. "Trójkowych" mistrzów reprezentowali:
Klaudia Gapska z klasy V a i Mirosław Moc oraz Karol
Rudziewicz z klasy V b. Więcej o wydarzeniu na
stronach Mistrzów Kodowania.
Kilka zdjęć z
podsumowania programu.
Pokaz podsumowujący przygotowany przez
organizatorów.
Do Warszawy
13 i 14 czerwca
odbędzie się w Warszawie podsumowanie programu Mistrzowie Kodowania -
Festiwal Projektów. Z naszej
piętnastki pojedzie 3 uczniów, reprezentujących wszystkich "mistrzów z
Trójki". Wkrótce więc relacja z tej
imprezy :)
6 czerwca 2014 -
matematycznie
Podstawy zrealizowaliśmy, a więc pozostały do końca roku szkolnego czas wykorzystamy na rozwinięcie i modyfikację stworzonych projektów. Na zajęciach, które odbyły się 6 czerwca tworzyliśmy proste programy matematyczne na bazie odgadywania liczby. I poszło całkiem dobrze: zrobiliśmy tabliczkę mnożenia i dodawanie, a niektórzy z rozpędu odejmowanie (ale prosta wersja, w której wynik może być liczbą ujemną).
Przykładowe projekty: Norberta G. z klasy V i
Weroniki K. z klasy IV:
30 maja 2014 - moduł VII
Jeden z ostatnich
projektów, który zakładaliśmy do realizacji podczas zajęć Mistrzów
Kodowania. Duszki wyścigują się z prędkością losową i nie wiemy, który
zwycięży. Więcej...
A moduł VIII realizowaliśmy
miedzy innymi modułami przy okazji różnych świąt, wydarzeń. I o tym tu.
23 maja 2014 - moduł VI
Zajęcia bardzo pracowite
i w sporym tempie, ale dzięki temu skonstruowaliśmy grę, w której
odgadujemy liczby w zakresie od 1 do 100: Duszek pyta, a my
odpowiadamy.
Więcej...
Od Mistrzów Kodowania na Dzień Matki :)
Już wcześniej zapowiadaliśmy, że
Dzień Scratcha przypadający w tym roku 17 maja, będziemy chcieli
zaakcentować w jakiś szczególny sposób i tak też się stało :)
|
Na stronach Mistrzów Kodowania w
aktualnościach pojawia się wiele artykułów i relacji, z których możemy
dowiedzieć się, jak przebiega realizacja programu w szkołach całej
Polski, biorących udział w programie.
Możemy tam również przeczytać o
naszych zajęciach;
zajrzyj tu.
|
25 kwietnia 2014 - moduł V
Na zajęciach skonstruowaliśmy grę
polegającą na odbijaniu piłeczki....
więcej
|
17 maja będzie
obchodzony Światowy Dzień Scratcha. My też włączymy się w to
przedsięwzięcie. Jak?
Na pewno
zrobimy specjalnie na tą okazję projekty, które zamieścimy w naszym
wspólnym studio:
http://scratch.mit.edu/studios/361362/
i utworzonym specjalnie na ten dzień:
http://scratch.mit.edu/studios/412437/
oraz utworzonym przez organizatorów:
http://scratch.mit.edu/studios/410096/
Jeśli masz pomysł,
możesz to zrobić już dzisiaj.
Logo pochodzi ze strony:
http://day.scratch.mit.edu./
|
11 kwietnia 2014 - moduł IV
-część 2
Udało nam się w końcu zastawić
pułapkę. Ale takie rozwiązanie nie cieszy nas, dlatego zrobiliśmy też
wersje, w których Myszka ma jednak szanse zdobyć smaczny serek i nie
wpaść w szpony czającego się na nią Kota.
Mamy też kilka zdjęć z tych zajęć...
więcej
|
Włączamy się w akcję zorganizowaną w związku
ze zbliżającymi się świętami wielkanocnymi i wykonujemy kartki świąteczne w
Scratchu. Do kartek można wykorzystać darmową grafikę ze strony:
http://openclipart.org/
|
4 kwietnia 2014
- pierwsza część modułu IV
Zastawiamy pułapkę na
mysz, a konkretnie to pomagamy
Kotkowi złapać ją w pułapkę, w której
przynętą jest ser...
więcej
|
Znam ten ser :)
Na stronie organizatorów
programu Mistrzowie Kodowania m. in. o nas (nie jest to do
końca powiedziane - dwie szkoły lubskie biorą udział w
programie, ale sądząc po serku, to projekt naszego ucznia
Alberta D. z klasy VI b):
http://mistrzowiekodowania.pl/zlapac-myszke/
to ten projekt
|
21 i 28 marca
2014 - moduł III
Dwa bardzo pracowite
spotkania poświęcone tworzeniu labiryntu, podczas których
uczniowie poznali nowe elementy, m. in. pisali skrypty
pozwalające sterować strzałkami, "nauczyli" Kotka reagować
na "zakazany" kolor, modyfikowali plansze, poznali sposób
uruchamiania skryptów i zmiany sceny za pomocą
komunikatów...
przykładowe projekty i więcej na temat tych zajęć
|
Samsung kandydatem do
tytułu "Dobroczyńca roku"
Firma Samsung Electronics,
która jest głównym patronem naszego programu,
znalazła się w finale konkursu “Dobroczyńca roku” w kategorii:
Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu.
To dzięki tej firmie możemy rozpowszechniać naukę programowania.
Głosowanie trwa od 24 marca do 14 kwietnia 2014 r.
Prosimy o zagłosowanie na stronie
www.glosuj.dobroczyncaroku.pl/
|
Scratch i geometria
Zanim przejdziemy
do dalszych zadań trochę matematyki :)
Jak radzicie
sobie z rysowaniem figur geometrycznych? Bo kot świetnie rysuje
trójkąt równoboczny, kwadrat, pięciokąt i sześciokąt foremny.
Jeśli chcesz by kot narysował:
- trójkąt - odpowiedz mu w polu (pasek pokaże się na dole
po zadaniu pytania o wielokąt, który ma być narysowany): 3
i wciśnij Enter
- kwadrat - 4 i wciśnij Enter
- pięciokąt - 5 i Enter
- sześciokąt - 6 i Enter
|
7 i 14 marca
2014 - moduł II |
Dwa razy spotkaliśmy się, aby
Kotek mógł złapać Myszkę. I oczywiście udało się zrobić ten
projekt...
więcej...
|
21 lutego 2014
- moduł I
Na pierwsze zajęcia uczniowie czekali z niecierpliwością. I w końcu doczekali
się...
W czasie pierwszych zajęć
poznali środowisko pracy czyli program Scratch, obszary okna programu: i bloki poleceń, za pomocą których ich postacie poruszały się, rysowały linie
o różnych kolorach i grubościach, rysowały kwadrat.
zobacz: więcej
zobacz bloga
|
Nauczyciel został już
zapoznany z materiałem programu na szkoleniu zorganizowanym w dniach
16 - 19 stycznia w Poznaniu. Już są
wzmianki na ten temat na stronie Mistrzów Kodowania i zdjęcia
z tego szkolenia.
A więc nie ma na co czekać.
Po feriach zimowych
startujemy!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat programu, kliknij
tu.
Jeśli chcesz wziąć udział w zajęciach
programowania w Scratchu, zgłoś się do nauczyciela informatyki. Czeka Cię ciekawa przygoda, w której
to Ty będziesz decydować, jak ma np. działać gra, ułożysz zgadywankę
liczbową, sprawisz, że Twój "duszek" będzie rysował figury geometryczne,
zaprogramujesz labirynt czy też wyścigi. |
zdjęcie ze strony:
http://mistrzowiekodowania.pl |
|
|
|
Dlaczego programowanie?
Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem,
które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić
umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego
postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka
ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy
człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć
otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.
Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to
lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne.
Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej
technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem
realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych
potrzeb. W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia
zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia
odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja
rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej
perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych,
niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że
tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki,
przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego
społeczeństwa.
|
|
|
Zaczynamy od Scratcha
Pierwszym językiem, którego dzieci będą się uczyć w ramach programu,
jest Scratch. To jedno z łatwiejszych narzędzi programistycznych,
opracowane w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch to
intuicyjny język pozwalający dziecku w sposób wizualny tworzyć gry,
pokazy multimedialne, historyjki i inne programy. Jego niewątpliwą
zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program
i uruchamiając go. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce
najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy.
Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego
zgłębiania tajników programowania.
|
|
|
|
5
powodów, by uczyć dzieci programowania:
I.
Nauka
programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające dzieciom odnaleźć się
w świecie nowoczesnych technologii.
II.
Programowanie to trzeci język.
Przykłady z całego
świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od
wczesnych etapów nauczania.
III.
Nauka
programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.
„Nauka pisania
programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność
efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” Bill Gates
IV.
Dzieci
trzeba oswajać z technologią.
Obcowanie od
dziecka z nowoczesnymi technologiami pozwoli w przyszłości wpływać na
ich rozwój i wykonywać nowe, nieznane nam dziś jeszcze zawody.
V.
Potrzebujemy więcej programistów.
4 na 10
pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych
programistów podczas, gdy ogromna liczba humanistów nie może znaleźć
pracy.
|
|
Co mówią inni o kodowaniu?
|
|
|
Organizator programu:
|
|
Patroni i partnerzy
programu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Źródła: 1)
www.mistrzowiekodowania.pl, 2)
www.surfscore.com, 3) raport „Czas na upgrade”, Centrum Cyfrowe, 4) Digital Agenda Scoreboard, Komisja Europejska 2013 |
|