Strona główna szkoły   ‌   Uczniowie   ‌   Nauczyciele   ‌   Rodzice   ‌   Kółka   ‌   S U   ‌   Nasze sukcesy 
Informatyka   ‌   Z historii pracowni     Bezpieczeństwo w sieci     Prace uczniów   ‌   Kilka zdjęć z zajęć

 

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Adama Mickiewicza w Lubsku

 

 
 

Strona główna Mistrzów Kodowania w SP 3


Nasz blog

 

Nasze projekty

 

Korzystanie
z konta Scratch

 

Opis środowiska Scratch


Moduł I

Moduł II

Moduł III

Moduł IV

Moduł V

Moduł VI

Moduł VII

Moduł VIII


Materiały pomocnicze

 

 

 

Nasza szkoła, jako jedna ze 117 w Polsce,
zakwalifikowała się do
I edycji programu Mistrzowie Kodowania!


Nareszcie wakacje!

 

  Rok szkolny za nami, zajęcia mistrzów również. Czas na wypoczynek!

     Zanim rozejdziemy się na wakacyjne drogi, przypomnijmy sobie jeszcze te ostatnie chwile, w których otrzymaliśmy świadectwa, nagrody, podziękowania za udział w.... było tego sporo, ale dla nas ważne, że Dyrekcja naszej szkoły wraz z Radą Rodziców doceniła również nas, Mistrzów Kodowania. Tak więc od organizatorów dyplom i drobne upominki, od szkoły nagroda- podziękowanie za to, że wnieśliśmy w życie szkoły coś nowego, innego, pasjonującego.
     To dla nas równocześnie promocja, bo na apelu obecni byli przedstawiciele władz i różnych instytucji z Panem Burmistrzem Miasta Lubsko na czele.

     Dziękujemy więc organizatorom i Dyrekcji naszej szkoły!

     I kilka zdjęć z pożegnania klas szóstych oraz apelu kończącego rok szkolny 2013/ 2014:

 


13 - 14 czerwca 2014 -  podsumowanie programu
Mistrzowie Kodowania - Festiwal Projektów
w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

Program zakończony. Zrealizowaliśmy wszystkie moduły przewidziane do realizacji i otrzymaliśmy zaproszenie na podsumowanie programu, które odbyło się w Warszawie w Pałacu Ujazdowskim, w którym mieści się Centrum Sztuki Współczesnej. Uroczystość była świetnie zorganizowana. W części oficjalnej głos zabrali przedstawiciele firm i instytucji sponsorujących program oraz patronackich. Reprezentacje szkół miały możliwość zaprezentowania swoich projektów i obejrzenia projektów stworzonych przez innych. "Trójkowych" mistrzów reprezentowali: Klaudia Gapska z klasy V a i Mirosław Moc oraz Karol Rudziewicz z klasy V b. Więcej o wydarzeniu na stronach Mistrzów Kodowania.

Kilka zdjęć z podsumowania programu.

Pokaz podsumowujący przygotowany przez organizatorów.


Do Warszawy

13 i 14 czerwca odbędzie się w Warszawie podsumowanie programu Mistrzowie Kodowania - Festiwal Projektów. Z naszej piętnastki pojedzie 3 uczniów, reprezentujących wszystkich "mistrzów z Trójki". Wkrótce więc relacja z tej imprezy :)


6 czerwca 2014 - matematycznie

 

Podstawy zrealizowaliśmy, a więc pozostały do końca roku szkolnego czas wykorzystamy na rozwinięcie i modyfikację stworzonych projektów. Na zajęciach, które odbyły się 6 czerwca tworzyliśmy proste programy matematyczne na bazie odgadywania liczby. I poszło całkiem dobrze: zrobiliśmy tabliczkę mnożenia i dodawanie, a niektórzy z rozpędu odejmowanie (ale prosta wersja, w której wynik może być liczbą ujemną).

Przykładowe projekty: Norberta G. z klasy V i Weroniki K. z klasy IV:


     A pozostałe: jak zwykle - we wspólnym studiu.


30 maja 2014 - moduł VII

Jeden z ostatnich projektów, który zakładaliśmy do realizacji podczas zajęć Mistrzów Kodowania. Duszki wyścigują się z prędkością losową i nie wiemy, który zwycięży. Więcej...

 

A moduł VIII realizowaliśmy miedzy innymi modułami przy okazji różnych świąt, wydarzeń. I o tym tu.


23 maja 2014 - moduł VI

Zajęcia bardzo pracowite i w sporym tempie, ale dzięki temu skonstruowaliśmy grę, w której odgadujemy liczby w zakresie od 1 do 100: Duszek pyta, a my odpowiadamy. Więcej...


 

Od Mistrzów Kodowania na Dzień Matki :)


Już wcześniej zapowiadaliśmy, że Dzień Scratcha przypadający w tym roku  17 maja, będziemy chcieli zaakcentować w jakiś szczególny sposób i tak też się stało :)

 

 

    czytaj dalej...

Na stronach Mistrzów Kodowania w aktualnościach pojawia się wiele artykułów i relacji, z których możemy dowiedzieć się, jak przebiega realizacja programu w szkołach całej Polski, biorących udział w programie.

Możemy tam również przeczytać o naszych zajęciach; zajrzyj tu.

 


25 kwietnia 2014 - moduł V

Na zajęciach skonstruowaliśmy grę polegającą na odbijaniu piłeczki.... więcej


17 maja będzie obchodzony Światowy Dzień Scratcha. My też włączymy się w to przedsięwzięcie. Jak?

Na pewno zrobimy specjalnie na tą okazję projekty, które zamieścimy w naszym wspólnym studio: http://scratch.mit.edu/studios/361362/ i utworzonym specjalnie na ten dzień: http://scratch.mit.edu/studios/412437/ oraz utworzonym przez organizatorów: http://scratch.mit.edu/studios/410096/

Jeśli masz pomysł, możesz to zrobić już dzisiaj.

 

Logo pochodzi ze strony: http://day.scratch.mit.edu./


11 kwietnia 2014 - moduł IV -część 2

Udało nam się w końcu zastawić pułapkę. Ale takie rozwiązanie nie cieszy nas, dlatego zrobiliśmy też wersje, w których Myszka ma jednak szanse zdobyć smaczny serek i nie wpaść w szpony czającego się na nią Kota.

Mamy też kilka zdjęć z tych zajęć... więcej


Włączamy się w akcję zorganizowaną w związku ze zbliżającymi się świętami wielkanocnymi i wykonujemy kartki świąteczne w Scratchu. Do kartek można wykorzystać darmową grafikę ze strony:
http://openclipart.org/

Kartki zamieszczamy na swoich kontach, a nauczyciel zamieści je na wspólnym dla wszystkich Mistrzów Kodowania koncie: http://scratch.mit.edu/users/kartki_wielkanocne/

 

4 kwietnia 2014 - pierwsza część modułu IV

Zastawiamy pułapkę na mysz, a konkretnie to pomagamy Kotkowi złapać ją w pułapkę, w której przynętą jest ser... więcej


Znam ten ser :)

Na stronie organizatorów programu Mistrzowie Kodowania m. in. o nas (nie jest to do końca powiedziane - dwie szkoły lubskie biorą udział w programie, ale sądząc po serku, to projekt naszego ucznia Alberta D. z klasy VI b): http://mistrzowiekodowania.pl/zlapac-myszke/


to ten projekt


21 i 28 marca 2014 - moduł III

Dwa bardzo pracowite spotkania poświęcone tworzeniu labiryntu, podczas których uczniowie poznali nowe elementy, m. in. pisali skrypty pozwalające sterować strzałkami, "nauczyli" Kotka reagować na "zakazany" kolor, modyfikowali plansze, poznali sposób uruchamiania skryptów i zmiany sceny za pomocą komunikatów... przykładowe projekty i więcej na temat tych zajęć


Samsung kandydatem do tytułu "Dobroczyńca roku"

  Firma Samsung Electronics, która jest głównym patronem naszego programu,
znalazła się w finale konkursu “Dobroczyńca roku” w kategorii: Nowe technologie w społecznym zaangażowaniu.
To dzięki tej firmie możemy rozpowszechniać naukę programowania.
     Głosowanie trwa od 24 marca do 14 kwietnia 2014 r.
     Prosimy o zagłosowanie na stronie
www.glosuj.dobroczyncaroku.pl/


Scratch i geometria

Zanim przejdziemy do dalszych zadań trochę matematyki :)

Jak radzicie sobie z rysowaniem figur geometrycznych? Bo kot świetnie rysuje trójkąt równoboczny, kwadrat, pięciokąt i sześciokąt foremny.

Jeśli chcesz by kot narysował:
- trójkąt - odpowiedz mu w polu (pasek pokaże się na dole po zadaniu pytania o wielokąt, który ma być narysowany): 3 i wciśnij Enter
- kwadrat - 4 i wciśnij Enter
- pięciokąt - 5 i Enter
- sześciokąt - 6 i Enter


7 i 14 marca 2014 - moduł II

Dwa razy spotkaliśmy się, aby Kotek mógł złapać Myszkę. I oczywiście udało się zrobić ten projekt... więcej...


21 lutego 2014 - moduł I

Na pierwsze zajęcia uczniowie czekali z niecierpliwością. I w końcu doczekali się...

W czasie pierwszych zajęć poznali środowisko pracy czyli program Scratch, obszary okna programu: i bloki poleceń, za pomocą których ich postacie poruszały się, rysowały linie o różnych kolorach i grubościach, rysowały kwadrat.

zobacz: więcej

zobacz bloga


Nauczyciel został już zapoznany z materiałem programu na szkoleniu zorganizowanym w dniach 16 - 19 stycznia w Poznaniu. Już są wzmianki  na ten temat na stronie Mistrzów Kodowania i zdjęcia z tego szkolenia.

A więc nie ma na co czekać. Po feriach zimowych startujemy!

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat programu, kliknij tu.

Jeśli chcesz wziąć udział w zajęciach programowania w Scratchu, zgłoś się do nauczyciela informatyki. Czeka Cię ciekawa przygoda, w której to Ty będziesz decydować, jak ma np. działać gra, ułożysz zgadywankę liczbową, sprawisz, że Twój "duszek" będzie rysował figury geometryczne, zaprogramujesz labirynt czy też wyścigi.

IMG_0884
zdjęcie ze strony:
http://mistrzowiekodowania.pl


Dlaczego programowanie?

 

Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb.  W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa.


Zaczynamy od Scratcha

 

Pierwszym językiem, którego dzieci będą się uczyć w ramach programu, jest Scratch. To jedno z łatwiejszych narzędzi programistycznych, opracowane w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Scratch to  intuicyjny język pozwalający dziecku w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne programy. Jego niewątpliwą zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i uruchamiając go. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

 

5 powodów, by uczyć dzieci programowania:
 

I.        Nauka programowania daje dzieciom narzędzia pozwalające dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii.

II.     Programowanie to trzeci język.

Przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania.

III.   Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym dzieciom.

„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” Bill Gates

IV.  Dzieci trzeba oswajać z technologią.

Obcowanie od dziecka z nowoczesnymi technologiami pozwoli w przyszłości wpływać na ich rozwój i wykonywać nowe, nieznane nam dziś jeszcze zawody.

V.     Potrzebujemy więcej programistów.

4 na 10 pracodawców w Polsce ma kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów podczas, gdy ogromna liczba humanistów nie może znaleźć pracy.
 

Co mówią inni o kodowaniu?

 
 

Organizator programu:

 

Patroni i partnerzy programu:

 

 

Źródła: 1) www.mistrzowiekodowania.pl, 2) www.surfscore.com, 3) raport „Czas na upgrade”, Centrum Cyfrowe, 4) Digital Agenda Scoreboard, Komisja Europejska 2013
   

strona główna Mistrzów Kodowania w SP-3
strona główna informatyki/zajęć komputerowych
strona główna szkoły

2014-09-16

Izabela Niedźwiedzka