.
.
KOŚCI
Na pewno nieraz grałeś w kości. Czy gry te
należy traktować wyłącznie jako źródło rozrywki?
Podczas realizacji tego projektu zbadamy bliżej
prawidłowości towarzyszące różnym wariantom gry w kości.
Kość, kostka, kosteczka
-
Zastanów się, czym jest kostka.
- Przy
określaniu jakich elementów używasz tego słowa?
- Zbierz
różne przedmioty o wspólnej nazwie „kostka” i postaraj się je pogrupować
według obranych przez siebie kryteriów, np. według przeznaczenia.
- Co
możesz powiedzieć o ich budowie?
Oddziel
te, które były lub są używane w grach i zabawach.
-
Sprawdź, jak brzmią słowa „kostka do gry” w innych językach? Czy nazwa ta
związana jest z kształtem?
Trochę historii
- Od
czego pochodzi nazwa „gra w kości”?
- Dowiedz
się kiedy zaczęto grać w kości i jakie są tego dowody?
- Z czego
wyrabiano i wyrabia się kostki? Czy kości musi wyrabiać się z kości?
-odpowiedź uzasadnij.
- Zbierz
różne przysłowia i powiedzenia związane z grą lub samymi kośćmi. Postaraj
się wyjaśnić ich znaczenie.
Budowa i rodzaje klasycznej
kostki do gry
-
Przyjrzyj się klasycznej kostce do gry.
Jak ona jest zbudowana? Jak
rozmieszczone są na niej oczka? Czy zamiast oczek mogą być na niej liczby?
-
Sprawdź ile wynosi suma oczek na przeciwległych ściankach?
-Które z poniższych siatek
nie są siatkami kostek klasycznych?
-
Porównaj
obie kostki przedstawione na poniższym rysunku.
- Czy
obie koski są takie same? Czy obie są prawdziwe? Jak można nazwać każdą z
nich?
No to gramy!
- Czy pamiętasz, kiedy
pierwszy raz grałeś korzystając z kości? Na pewno są takie gry, po które
często i chętnie sięgasz, np. Chińczyk.
oprócz instrukcji, planszy,
pionków jest tam jeszcze kostka. Czy potrafisz powiedzieć jaka rolę pełni
ona w tej grze?
Gry te nazywamy grami
planszowymi. Czy znasz inne przykłady gier tego typu?
- Inny
typ gier to tzw. gry losowo- matematyczne. Zapoznaj się z zasadami
jednej z nich.
„Setka”
-
rekwizyty: dwie kostki, kartka i ołówek
-zasady
gry:
Gracze rzucają kolejno dwiema
kostkami. Jeżeli gracz wyrzuci dwie różne liczby oczek, zapisuje ich sumę.
Jeżeli wyrzuci dublet( tyle samo oczek na obu kostkach), zapisuje ich
iloczyn. Zwycięża ten, kto najszybciej uzyska lub przekroczy sto punktów.
-
Zastanów się, dlaczego o tej grze mówimy „losowo- matematyczna”?
- Czy
jesteś w stanie przed rozpoczęciem gry powiedzieć, kto ma największe szanse
wygrać?
- Czy w
szkole można ja zastosować?
Jeżeli tak, to na jakiej
lekcji i w jakim celu?
- Przypomnij sobie i podaj przykład gry, którą można zaliczyć do gier
losowo-matematycznych.
-
Zapoznaj się z zasadami innej gry:
„Serduszko”
- rekwizyty: kostka, kartka
i ołówek dla każdego gracza.
- zasady
gry:
Każdy gracz rysuje na kartce
serduszko i dzieli je na sześć części .
Gracze kolejno rzucają kostką. Wyrzuconą liczbę oczek gracz wpisuje do
jednej z części serduszka. Jeżeli wyrzucił liczbę, którą zdążył wpisać
wcześniej, przekazuje ją sąsiadowi z prawej, a gdy ten także ma już tę
liczbę w swoim serduszku, to następnemu, itd.
Wygrywa ten, kto jako
pierwszy wpisze do swojego serduszka sześć różnych liczb.
- Czy
można tę grę zaliczyć do gier losowo-matematycznych? Dlaczego?
- Komu mógłbyś ją polecić? Czy twoje młodsze
rodzeństwo może w nią grać? Dlaczego?
- Niezależnie od tego do jakiej grupy
zaliczymy zabawy, ogólnie można stwierdzić, że są to gry towarzyskie.
Trochę matematyki.
Jaka jest szansa , że wypadnie określona
liczba oczek przy jednokrotnym rzucie kostką ? ( np. piątka )
- Doświadczenie I
-Ponumeruj ścianki pudełka
po zapałkach cyframi od 1 do 6.
- Wykonaj 100 rzutów przygotowanym
pudełkiem.
- Zanotuj, ile razy wypadają poszczególne
cyfry.
- Czy zauważyłeś jakąś prawidłowość? Jeżeli
tak, to spróbuj ją zinterpretować.
Doświadczenie II
- Wykonaj 300 rzutów jedną kostka i zanotuj
wyniki.
- Przedstaw te wyniki w tabeli oraz za
pomocą diagramu ( liczba jedynek, dwójek itd. na 300 rzutów )
- Porównaj swoje wynikami z wynikami jakie
otrzymali koledzy wykonujący rzuty drugą kostką.
- Ile razy na 300 rzutów wypadła
poszczególna liczba oczek ?
- Jaka częścią wszystkich rzutów są
wyrzucone jedynki , dwójki , trójki itd.?
- Czy otrzymane wyniki są podobne do wyników
jakie otrzymali twoi koledzy?
Jaka jest szansa , że przy jednokrotnym
rzucie dwiema kostkami wypadnie określona suma oczek ?
Doświadczenie III
- Wykonaj 300 rzutów dwiema kostkami
jednocześnie i zanotuj otrzymane sumy oczek na obydwu kostkach.
- Przedstaw te wyniki w tabeli oraz za
pomocą diagramu.
- Sprawdź jakie wyniki otrzymali twoi
koledzy.
- Dlaczego tym razem, przy rzucie dwiema
kostkami suma oczek np. siedem jest bardziej prawdopodobna niż suma dwa lub
dwanaście ? Zastanów się, dlaczego tak jest ?
Jakie wyniki rzutów kostką można otrzymać w
tym doświadczeniu ?
Ile razy suma oczek wyniesie np. siedem a
ile np. jedenaście? Jakie mogą być kombinacje oczek na obu kostkach ?
Doświadczenie IV
- Wykonaj dwie jednakowe
siatki sześcianów.
- Ponumeruj ściany obu siatek w jednakowy
sposób.
- Na jednej siatce podklej jedną ściankę
plasteliną i sklej bryły .
- Wykonaj nimi po 50 rzutów i zanotuj wyniki
doświadczenia.
- Jak określiłbyś kostkę z podklejoną
ścianką?
Gry
strategiczno-losowe.
Przykładami takich gier są
różne odmiany pokera , np. poker indiański, poker kościany, poker klasyczny.
-Zapoznaj się z zasadami gry
w pokera kościanego oraz pokera klasycznego.
- Porównaj zasady pokera
klasycznego i pokera kościanego – podaj podobieństwa i różnice
- Który poker twoim zdaniem
jest ciekawszy ?
- Co chciałbyś zmienić w
zasadach pokera i dlaczego ?
- Dlaczego gry te zaliczamy
do gier strategicznych ?
- Czy różne modele kości
mają wpływ na grę w pokera ?
Różne
modele kostek
Podczas wszystkich
wymienionych gier najczęściej używaną kostka jest sześcian. Nie jest to
jednak jedyny typ kości ponieważ przez „kostkę do gry” rozumiemy przedmiot
przyjmujący skończoną liczbę pozycji
- Czy spotkałeś się z kością
nie będącą sześcianem ? Jak ona była zbudowana?
- Jakie muszą być
poszczególne ściany kości, aby każdy gracz miał jednakowe szanse na
zwycięstwo.
- Zaprojektuj kostkę tak, by
jedynka wypadała dwa razy częściej niż trójka
- Zaprojektuj kostkę
sześcienną, by jedynka wypadała co drugi rzut
PREZENTACJA PROJEKTU
Zorganizowanie turnieju gry
w wybranych przez uczniów grach kościanych.
KOŚCI
Ściąga dla nauczyciela
Kość, kostka, kosteczka
Kości to:
-
twarde elementy szkieletu kręgowców, twory zbudowane z tkanki kostnej
o barwie białej
-
kostki słuchowe jako drobne kostki w jamie bębenkowej ucha
(młoteczek, kowadełko, strzemiączko) przenoszące drgania błony bębenkowej
-
przedmioty o regularnych kształtach zbliżonych do prostopadłościanu,
prostokątnej płytki itp., uformowane z określonej stałej substancji (kostka
brukowa, traserska, gazogeneratorowa, kostka masła, cukier w kostkach „coś”
krojone w kostkę
-
wyspecjalizowane układy scalone zwane kośćmi pamięci
-
płytki z tworzywa sztucznego lub kości w kształcie trójkąta służące
do szarpania strun niektórych instrumentów strunowych zwane kostkami
gitarowymi
-
kostki błyskowe (lampy błyskowe w postaci kostki sześciennej
zawierającej miniaturowe żarówki błyskowe z reflektorkami)
-
sortyment węgla, koksu
-
modele brył – sześciany
-
sześciany do gier towarzyskich ze ścianami oznaczonymi punktami lub
cyframi od 1do 6
-
przedmioty przyjmujące określoną liczbę pozycji zwane kostkami do gry
Trochę historii
Historia gry w kości jest niemal tak długa, jak
historia ludzkości. Kostki, chociaż trochę inne niż obecnie, znane były w
starożytnej Grecji, Rzymie i Egipcie. Do gry używano małych kostek,
znajdujących się w kolanach owiec (stąd nazwa). Na przestrzeni wieków
powstało wiele ich lokalnych odmian. Archeologom udało się odnaleźć kostki
do gry wyrzeźbione z kości zwierząt. Pochodzą one najprawdopodobniej z
okresu „wielkiego kamienia” –megalit (4500 – 1500 r. p.n.e. ).
Kości do gry wykonywano głównie z kości upolowanych
zwierząt, następnie z takich materiałów jak: pestki owoców, nasiona, kość
słoniowa, szkło i metal. Dziś przede wszystkim robione są z plastiku i mają
różne kształty.
Nas będą interesowały te, które są sześcianami a na
ich ściankach umieszczone są kropki lub liczby od 1 do 6.
Przysłowia i powiedzenia
-
Kości zostały rzucone”
-
Kości pełne chytrości
-
Rzucić kość niezgody
-
Kość z kości czyjej
Budowa i rodzaje klasycznej kostki do
gry
Kości wykorzystywane w kasynach wykonane są bardzo
starannie, ponieważ tylko kształt maksymalnie zbliżony do idealnego
sześcianu gwarantuje, że prawdopodobieństwo wyrzucenia każdej z liczb będzie
niemal identyczne. Ich wierzchołki muszą być dokładnie zaokrąglone, aby
umożliwić łatwe przemieszczanie się kostki. Kości używane w grach
planszowych nie są równie idealnie wykonane, ale na tyle starannie, że na
potrzeby gier towarzyskich wystarczą. Kości muszą być tak zrobione, że na
przeciwległych ściankach umieszczone są zawsze liczby dopełniające się
wzajemnie do 7, więc 1 i 6, 2 i 5, 3 i 4. Kostka fałszywa to taka, w której
oczka lub liczby rozmieszczone są w każdy inny, dowolny sposób, lub taka,
która ma zniekształcone albo nierówne ścianki, lub taka, w której kilka
ścian oznaczonych jest tą samą liczbą.
-
Kości lewo- i prawoskrętne:
Wśród kości stosowanych w grach można wyróżnić ich dwa
rodzaje. Ich nazwy zależą od sposobu rozmieszczenia cyfr 1, 2, 3.
Jeżeli cyfry te rozmieszczone są na sąsiednich
ściankach, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, mówi- my, że są one
prawoskrętne. Jeżeli natomiast ich układ jest przeciwny do ruchu wskazówek
zegara, mówimy, że są lewoskrętne. Pozostałe oczka na kostkach (4, 5, 6)
dopełniają do siedmiu sumę na przeciwległych ściankach.
No to gramy
Większość gier, którymi obdarzamy nasze dzieci jest
zaopatrzona w kostkę. Rzucając nią i patrząc na liczbę wylosowanych oczek,
dziecko przeżywa swoje pierwsze emocje gracza – radość zwycięstwa i smutek
przegranej. Dzieci lubią kości, ponieważ losowy charakter większości gier, w
jakich się ich używa daje im takie same szanse, jak dorosłym.
Gry, w których używamy kości możemy podzielić na:
- gry planszowe
Są to gry, które uczą i bawią. Gry przeznaczone
specjalnie dla dzieci stanowią doskonały sposób nauki podstaw arytmetyki i
czytania, a ponadto zachęcają do myślenia i planowania.
- gry losowo - matematyczne
Dzieci biorące w nich udział ćwiczą podstawowe
rachunki. Bawiąc się nie zdają sobie sprawy z tego, ze się uczą.
- gry losowe
Są to gry, w których każdy ma jednakowe szanse na
zwycięstwo. O tym, kto wygra decyduje przypadek.
- gry strategiczno – losowe
W grach tych o zwycięstwie decyduje częściowo
przypadek, a częściowo taktyka, jaką zastosujemy dla osiągnięcia sukcesu.
Spryt, perfekcja, wytrwałość, przebiegłość to tylko
niektóre cech gracza – zwycięscy.
Prawdopodobieństwo
Niejeden zdziwi się, gdy usłyszy, że matematyka
potrafi przewidzieć np. jaka jest szansa, ze jadąca winda nie zatnie się lub
ile ziarenek fasoli wykiełkuje spośród tysiąca sztuk znajdujących się w
jednym opako- waniu.
Matematyce udało się ująć w swoje wzory nawet takie
przypadki. Podobne zagadnienia próbowali rozważać B. Pascal oraz P. Fermat.
Oni to zajmowali się podstawami ogólnymi gry i
prawdopodobieństwem wygrania.
Chęć zwycięstwa dała początek niezmiernie ważnej
dyscypliny matematycznej – rachunku prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo matematyczne to miara zdarzenia
losowego. Wyraża się je stosunkiem liczby przypadków sprzyjających temu
zdarzeniu do liczby wszystkich możliwych, równoprawnych przypadków tzw.
zdarzeń elementarnych.
Badanie takich prawdopodobieństw oraz praw rządzących
nimi stanowi treść rachunku prawdopodobieństwa.
Szanse pojawienia się wydarzeń możemy określać
liczbowo.
Dla wydarzenia pewnego jest ona stuprocentowa i równa
się 1, natomiast dla wydarzenia niemożliwego wynosi 0. Jeśli mamy do
czynienia z wydarzeniem możliwym, to szansę na pojawienie się jego wyrażamy
w postaci ułamka większego od 0, a mniejszego od 1.
Prawdopodobieństwo jakiegoś zdarzenia A oznaczamy
symbolem P(A).
Przy rzucie jedną kostką do gry szanse uzyskania
określonej liczby oczek są zawsze takie same i wynoszą .
Przy rzucie dwiema kostkami równocześnie szanse na
wypadnięcie określonej sumy oczek są różne.
W przypadku sumy równej np. 5 mogą wystąpić
następujące zestawienia oczek: 1 i 4, 2 i 3, 3 i 2, 4 i 1. Są takie cztery
pary, natomiast wszystkich takich możliwości jest trzydzieści sześć. Stąd
wynika, że prawdopodobieństwo otrzymania 5 przy rzucaniu dwóch kostek wynosi
P(A5)=4/36=1/9 .
Jeśli rozpatrzymy wszystkie możliwe sumy, jakie wypadają przy rzucaniu dwóch
kostek (2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12), a wynik przedstawimy na
wykresie, to będzie on wyglądał następująco:
Jak wynika z powyższego najczęściej występującą sumą
jest 7, prawdopodobieństwo jej wypadnięcia wynosi: P(A7)=6/36=1/6
.
Najmniejsze prawdopodobieństwo związane jest z sumą
oczek 2 lub 12
I wynosi w każdym przypadku 1/36.
Bibliografia:
1.
A. Engel T. Varga „Strategia, czy przypadek?” – Wydawnictwo Szkolne i
Pedagogiczne Warszawa 1979 r.
2.
„Encyklopedia gier. Zasady ponad 250 gier i zabaw, od Chińczyka do
brydża.” – Wydawnictwo Muza S. A. Warszawa 2001 r
3.
S. Kowal „ Przez rozrywkę do wiedzy. Rozmaitości matematyczne.” –
Wydawnictwo Naukowo – Techniczne Warszawa 1989 r.
4.
„Leksykon Naukowo – Techniczny. ” – Wydawnictwo Naukowo – Techniczne
Warszawa 1984 r.
5.
Instrukcje z zestawów różnych gier
kościanych
|