>
|
Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia uczniów |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
.
Scenariusz lekcji matematyki - kl. IV Temat: Klasowy wieczorek. Cele: Ćwiczenie umiejętności przeliczania jednostek. Utrwalenie umiejętności zamiany wyrażeń dwumianowanych na liczby dziesiętne. Utrwalenie pisemnego dodawania i odejmowania liczb dziesiętnych. Utrwalenie pisemnego mnożenia liczb naturalnych przez liczby naturalne. Intuicyjne wyprowadzenie algorytmu mnożenia liczb dziesiętnych przez liczby naturalne. Sprawdzenie opanowania umiejętności pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia liczb naturalnych oraz umiejętności czytania ze zrozumieniem i rozwiązywania zadań tekstowych – umiejętności, których najsłabszej opanowanie wykazał test kompetencji po I etapie nauczania. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole.
Po lekcji uczeń potrafi: Obliczyć wpływy na wieczorek, pochodzące z różnych źródeł i mające różną formę (gotówka, artykuły żywnościowe) Zaplanować zakupy (nie przekraczając wcześniej ustalonej kwoty). Metody i formy: Metoda sytuacyjna (rozwiązanie problemu sformułowanego przez nauczyciela). Praca w grupach. Dyskusja. Pomoce: tekst zadania, kartki z cennikami. Czas : 2 godziny lekcyjne Przebieg lekcji: 1. Uczniowie dzielą się na grupy. Nauczyciel rozdaje kartki z treścią zadania oraz cennikami towarów i dokładnie objaśnia na czym polega zadanie. ZADANIEW pierwszym tygodniu kwietnia klasa IV b ma zamiar zorganizować od godz.1500 do 2000 wieczorek klasowy. W wieczorku weźmie udział 20 uczniów. Wasze zadanie polega na ułożeniu listy produktów, które należy zakupić na imprezę. Z ustaleń wychowawczyni z rodzicami wynika, że są oni gotowi zapłacić po 5 zł za udział ich dzieci w wieczorku. Wychowawczyni postanowiła dołożyć na ten cel 20 zł z funduszu klasowego. Sklepik szkolny przekaże wam 10 paczek laysów i 15 lizaków. Dodatkowo od Samorządu Uczniowskiego możecie otrzymać dofinansowanie w kwocie 30 zł, pod warunkiem, że pieniądze te wydacie w szkolnym sklepiku. Jeśli zdecydujecie się na zrobienie zakupów w Horexie będziecie musieli dodatkowo zapłacić za ich transport 10 zł. Zakupy możecie zrobić tylko w sklepiku szkolnym lub Horexie. Oczywiście część artykułów można kupić w Horexie, a część w sklepiku szkolnym. Postarajcie się, aby jadłospis był urozmaicony, jednakowy dla wszystkich. Zwracajcie uwagę ceny i masy produktów. Zadecydujcie jakie produkty i w jakim sklepie trzeba zakupić, aby było to najkorzystniejsze. Obliczcie, ile będą kosztować Wasze całe zakupy. Nie zapominajcie, że nie możecie przekroczyć zebranej kwoty. Obliczenia wykonujcie pisemnie. Uwaga: wychowawca nie płaci za wieczorek. Zastanówcie się, czy nie należy przeznaczyć jakiejś kwoty na inne wydatki, nie związane z wyżywieniem. 2. Praca w grupach. Dzieci korzystają z rozdanych kartek z cennikami. Nauczyciel nadzoruje pracę zespołową udzielając w miarę potrzeby rad i wskazówek. 3. Prezentacja rozwiązań. Przedstawiciel każdej grupy omawia ułożoną listę zakupów. Podaje wyniki w zł z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Pozostali uczniowie oceniają trafność wyboru oraz poprawność obliczeń. 4. Ocena uczniów przez grupę, a następnie nauczyciela. 5. Praca domowa. W podobny sposób zaplanować zakupy produktów na wycieczkę klasową. Można wykorzystać cenniki z lekcji albo spisać ceny artykułów w jakimś sklepie. 6. Ocena przebiegu lekcji. Dzieci przyklejają na tablicy kartki samoprzylepne: - zielona kartka - lekcja podobała mi się, - czerwona kartka - lekcja nie podobała mi się.
CENNIK TOWARÓW ZE SKLEPIKU I HOREXU
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Autor: Mariusz Rytwiński |