Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia Informatyka |
|
KONSPEKT ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH MIEJSCE ZAJĘĆ: sala w przedszkolu. LICZBA UCZESTNIKÓW: grupa 20-osobowa. WIEK: 6-latki. CZAS ZAJĘĆ: 30 minut. TEMAT ZAJĘĆ: Wprowadzenie instrumentarium Orffa na podstawie piosenki pt „Pan listopad” POMOCE : pianino, bębenki, kołatki, marakasy, ksylofony, dzwoneczki, koc, szarfy. CELE: POZNAWCZE: zaznajomienie dzieci z treścią i melodią piosenki, zaznajomienie z budową i brzmieniem instrumentów perkusyjnych poprzez zmysły. KSZTAŁCĄCE: doskonalenie percepcji muzycznej, doskonalenie wrażliwości na zmiany wysokości dźwięków, zmiany tempa, kształtowanie pozytywnego obrazu własnego „ja”. WYCHOWAWCZE: pobudzanie dzieci do wypowiedzi na temat własnych odczuć podczas słuchania utworu, pokonywanie nieśmiałości, integrowanie grupy. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Wprowadzenie piosenki; rozmowa o treści, liczenie zwrotek, drugie słuchanie, rozmowa o tempie, rytmie, metrum.
2.
„Co to jest?”- zagadki
dotykowe. 3. Puls w grupie „ Kroczący człowiek”; uczestnicy siedzą na obwodzie koła, i poprawnie trzymają instrumenty. Ćwiczenie polega na zagraniu jednego dźwięku na swoim instrumencie w odpowiedniej kolejności. Wyobrażenie równo, miarowo idącego człowieka. Aby dokonać obserwacji grupy należy chociaż 3 razy powtórzyć to ćwiczenie. Pytam następnie kto przyspieszał a kto zwalniał? Ćwiczenie powtarzamy do uzyskania odpowiedniego pulsu. 4. „Zagraj siebie” - dzieci na wybranych instrumentach przez siebie dowolnie próbują grając przedstawić swoją osobę. W drugim wariancie mogą zagrać swoje przeciwieństwo. 5. Zabawa z tekstem piosenki- nauka wymawiania trudnych fragmentów, mówienie na zmianę- nauczyciel-dzieci, odgadywanie słów w podanym miejscu, śpiewanie na głos i w myśli. 6. Instrumentacja piosenki; - przygrywka- takty Takty 1-4 I grupa - ksylofony, Takt 5-11 II grupa - bębenki, Refren- III grupa- kołatki, marakasy i dzwoneczki. 7. Rytmiczne dzwonki- dzielę grupę na kilka zespołów instrumentalnych. Dzieci znajdują się w domkach z szarf lub narysowanych kredą na podłodze. Zadanie polega na ułożeniu krótkiego motywu rytmicznego w każdym domku, wybieram jedno dziecko, które odwiedza dzieci w ich rytmicznych domkach. Odpowiedzią na „dzień dobry” jest kilkakrotne wystukanie rytmu danego domku. 8. Zakończenie zajęć- taniec integracyjny „ POLKA-FASOLKA”.
Opracowała mgr Eleonora Rutecka Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubsku
|