Strona główna Publikacje Nauczyciele Uczniowie Osiągnięcia Informatyka |
|
TRUDNOŚCI DZIECKA NIEDOWIDZĄCEGO: - czytanie obszernych tekstów z podręczników oraz lektur szkolnych, - odczytywanie zapisów z tablicy, - odczytywanie i pisanie długich ciągów działań matematycznych i wzorów chemicznych, - czytanie map zagęszczonych różnymi elementami graficznymi, - nadążanie z robieniem notatek w czasie lekcji, - przygotowanie obszernych prac pisemnych, - konieczność zbyt długiego korzystania ze wzroku przy odrabianiu dużej ilości zadań domowych.
POMOCNE WARUNKI: - zapewnienie dziecku pomocy rodziców lub kolegów przy czytaniu materiału do opanowania z poszczególnych przedmiotów, - zapewnienie uczniowi możności nagrywania na taśmę magnetofonową dłuższych tekstów z podręczników, by mógł uczyć się przesłuchując je, - zapewnienie możności korzystania z lektur nagranych na kasecie fonicznej, - czytanie tekstów z wytłuszczoną czcionką o wysokości 16 pkt., - zapewnienie miejsca w ławce blisko tablicy, - ograniczenie notatek dokonywanych w czasie lekcji do niezbędnych, syntetycznych zapisów, - przy przeprowadzaniu sprawdzianów przygotowanie dla ucznia czytelnie zapisanych na oddzielnej kartce tematów sprawdzianu, - wprowadzenie jako zajęcia pozaszkolnego nauki pisania na klawiaturze i po jego opanowaniu zezwolenie na pisanie dłuższych prac pisemnych na maszynie lub komputerze, - na lekcjach matematyki i geometrii wskazane jest dłuższe, skomplikowane działania zapisywać czytelnie na oddzielnej kartce, a nie na tablicy jak dla pozostałych uczniów, - przy zapisywaniu zadania uczeń powinien stosować jedynie zapisy skrótowe, - z geometrii należy wprowadzić uproszczone konstrukcje z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych, - konstrukcje geometryczne uczeń powinien wykonywać na kartkach formatu A-4 i A-3, a nie w zeszycie, - uczeń powinien być wyposażony w specjalne przyrządy optyczne, ułatwiające mu pracę, które można uzyskać w Polskim Związku Niewidomych. - w nauczaniu geografii i historii stosuje się mapy plastyczne (wypukłe) i uczymy dziecko orientacji na mapach konturowych, zawierających mało szczegółów (np. mapa rzek, gór), następnie możemy polecić uczniowi wskazanie, gdzie należy umieścić na mapie daną brakującą nazwę geograficzną, - zakres ćwiczeń gimnastycznych powinien być uzgodniony z okulistą, w przypadku dziecka noszącego okulary musi ono wykonywać ćwiczenia w okularach jednak należy przeprowadzać dużo ćwiczeń w odciążaniu kręgosłupa, - ćwiczenia mają charakteryzować się małym natężeniem, - bezwzględnie należy unikać skoków, zwisów odwrotnych, przewrotów, stania na rękach, - można przeprowadzić ćwiczenia z przyborami, lekkimi piłkami, - w zakresie zajęć praktyczno-technicznych i plastycznych uczeń powinien zawsze zajmować w klasie miejsce najlepiej oświetlone, chyba że okulista stwierdził u niego światłowstręt, - nie należy uczniowi zalecać prac z materiałami dającymi odblask, - dla ucznia z widzeniem jednoocznym bezwzględnie zabronione jest obrabianie drewna i metali, z wyjątkiem ręcznego piłowania i szlifowania, - wskazane są wszystkie techniki tkackie i dziewiarskie; warsztaty tkackie można nabyć w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach, - papieroplastyka, prace z mas plastycznych, szycie, haftowanie w zależności od możliwości wzrokowych dziecka, - zajęcia gospodarstwa domowego, ze zwróceniem wzmożonej uwagi nauczyciela na bezpieczeństwo dziecka, - elektrotechnika i elektromechanika, - introligatorstwo i wyplatanie. Zarówno w szkole jak i w domu należy zwracać uwagę na higienę wzroku dziecka: praca wymagająca użycia wzroku nie powinna trwać dłużej niż 10 do 15 minut, a następnie powinna być zmieniana na zajęcia nie wymagające koncentracji wzrokowej. Wskazane jest baczne obserwowanie dziecka, po jakim czasie z udziałem wzroku występują u dziecka pierwsze symptomy zmęczenia. Bibliografia do przestudiowania: G. Haring, R. L.Schiefelbusch, Metody pedagogiki specjalnej, W-wa 1977 Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom II, Wrocław 1981, Galewska Z., W sprawie kształcenia dzieci niedowidzących i szczątkowo widzących, ,,Szkoła Specjalna” 1982 nr 5, Majewski T., Psychologia niewidomych i niedowidzących, Warszawa 1983,
Opracowała mgr Eleonora Rutecka Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubsku
|