>

Strona główna  Nauczyciele  Uczniowie   Informatyka  Linki  Aktualności  Dokumenty

 

ARKUSZ ODPOWIEDZI

DOMINACJA PÓŁKUL MÓZGOWYCH

 

Imię i nazwisko: ...........................................................

 

INSTRUKCJA: Zaznacz odpowiedź, która wg Ciebie najlepiej do Ciebie pasuje. Maksymalnie możesz zaznaczyć 2 odpowiedzi.

 

PYTANIE

ODPOWIEDZI

1.

A

B

 

2.

A

B

C

3.

A

B

 

4.

A

B

 

5.

A

B

 

6.

A

B

 

7.

A

B

 

8.

A

B

 

9.

A

B

C

10.

A

B

 

11.

A

B

 

12.

A

B

 

13.

A

B

 

14.

A

B

 

15.

A

B

 

16.

A

B

C

17.

A

B

 

18.

A

B

 

19.

A

B

 

20.

A

B

 

21.

A

B

 

22.

A

B

 

23.

A

B

 

24.

A

B

 

25.

A

B

 

26.

A

B

 

27.

A

B

 

28.

A

B

 

29.

A

B

 

30.

A

B

 

31.

A

B

 

32.

A

B

 

33.

A

B

 

 

OBLICZANIE WYNIKÓW:

Liczba odpowiedzi A: ...............

Liczba odpowiedzi B: ...............

Liczba odpowiedzi A i B: ...............

 

NAJWIĘKSZA LICZBA ODPOWIEDZI

DOMINUJĄCA PÓŁKULA

A

Lewa półkula mózgowa

B

Prawa półkula mózgowa

Taka sama liczba punktów za A i B

Dominacja zmienna, obie półkule

 

 

DOTYKOWIEC Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

CECHY:

-          Jesteś osobą wrażliwą, ekspresyjną, impulsywną niesystematyczną, lubisz gestykulować

-          Uczysz się używając palców, dłoni, zmysłu dotyku oraz emocji

-          Wykorzystujesz wyobraźnię, intuicję oraz słowa nacechowane emocjami

-          W głowie masz zawsze końcowy rezultat swojej pracy

-          Pracujesz w sposób oryginalny

-          Uczysz się szkicując, wykonując ilustracje, mapy myślowe w taki sposób, by były widoczne relacje między poszczególnymi elementami

-          Aby pomóc sobie w zapamiętaniu treści używaj wielu kolorów i kształtów

-          W czasie wykładu czy rozmowy przez telefon sporządzasz rysunki, notatki itp.

-          Aby lepiej słuchać i myśleć musisz robić coś z dłońmi lub coś w nich trzymać

-          Nie lubisz długich opisów, instrukcji, wolisz sam rozwiązać problem, powinieneś eksperymentować i manipulować, dając zatrudnienie swoim dłoniom

-          W dziedzinie matematyki uczysz się szybciej używając różnego rodzaju sprzętów np. kalkulatora

-          Podczas nauki lubisz komfort i wygodę

-          Podczas nauki nie wymagasz ciszy, ponieważ nie skupiasz się na słowach

-          Pochwały, słowa uznania przyśpieszają Twój proces uczenia się

-          Najczęściej pomijasz detale, by dojść do sedna sprawy

-          Najefektywniej pracujesz w grupie z osobami, które lubisz

-          Lubisz książki, które poruszają Twoje emocje

-          Po przeczytaniu książki zapamiętasz jej treść, jeśli w trakcie czytania zrobiłeś szkice, rysunki, symbole lub notatki na marginesie książki

-          Ważne są dla Ciebie relacje z innymi

-          Twoja uwaga wzrasta jeżeli nie rozpraszają Cię negatywne emocje innych

-          Najwięcej korzystasz z lekcji, gdy jest ona prowadzona atmosferze bezpieczeństwa, ciepła i serdeczności, w przypadku atmosfery negatywnej możesz zamknąć się na informacje i analizować negatywne emocje

-          Jeżeli jesteś w konflikcie z osobą dla Ciebie ważną, Twoja sprawność intelektualna ulega obniżeniu; dobrze, gdy wyjaśnisz sytuację; gdy to niemożliwe napisz list do Tej osoby, w którym dasz upust swoim emocjom, wytłumacz o co Ci chodzi(nie musisz jej go dawać)

 

ZALECENIA I WSKAZÓWKI:

-          Uczeń:

  1. W trakcie nauki rysuj schematy, mapy myśli, ukazujące główny temat oraz związki pomiędzy zagadnieniami, w podręczniku podkreślaj kolorami ważne informacje.

  2. Postaraj się odnieś poznawane treści do Swojego doświadczenia, postaraj się wiązać, to czego się uczysz z tym, co już wiesz

  3. Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu”, czyli najpierw przejrzyj rozdział, pooglądaj ilustracje, przeczytaj wyrywkowo pewne informacje, przeczytaj streszczenie rozdziału, podsumowanie, a potem przejdź do szczegółowego analizowania treści.

  4. Ucz się „od końca”

  5. W czasie nauki manipuluj przedmiotami, znajdź zajęcie dla swoich dłoni, możesz gryzmolić coś na kartce, wypisuj na marginesie książki lub zeszytu słowa – klucze

  6. Używaj wielu kolorów, podkreślaj

  7. Zadbaj o wygodę w trakcie nauki

-          Rodzic, nauczyciel:

  1. Daj dziecku zezwolenie na rysowanie, podkreślanie w książkach, manipulowanie przedmiotami

  2. Dostarczaj pisemnych kopii materiału, o którym mowa, opatrzonego ilustracjami – informacje jedynie usłyszane nie zostaną zapamiętane

  3. Przedstawiaj na początku lekcji ogólny obraz danego zagadnienia

  4. Na tablicy rysuj mapy myśli, schematy ukazujące powiązania między pojęciami.

 

 

DOTYKOWIEC Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ  

 

CECHY:

-          Uczysz się w sposób sekwencyjny za pomocą symbolicznego języka liter, liczb i słów

-          Ucząc się używasz rąk, palców, zmysłu dotyku oraz emocji

-          Często trzymasz długopis, piszesz coś, co pomaga Ci lepiej myśleć i skoncentrować się

-          Jeżeli materiał do opanowania ma związek z fizycznymi i emocjonalnymi doznaniami (np. ktoś moduluje głos podczas mówienia, ma bogatą mimikę, uzewnętrznia w trakcie wykładu emocje) jest dla Ciebie bardziej zrozumiały i jasny

-          Przyswajasz materiał w sposób intuicyjny lub za pomocą tzw. przeczuć. Po czym realizujesz go i analizujesz, stosując podejście stopniowe, sekwencyjne (krok po kroku)

-          Masz kłopoty z uczeniem się, gdy nauczyciel jedynie pokazuje i wyjaśnia nowy materiał, nie pozwalając najpierw zapisać go lub nie umożliwia Ci samodzielnego wykonania zadania

-          Lubisz pracować zgodnie z planem lub schematem

-          Często posługujesz się logiką i zdolnością do wyrażania uczuć słowami

-          Zapisywanie pomaga Ci w przetwarzaniu informacji, dlatego powinieneś przepisywać fragmenty tekstu, gdyż wtedy zapamiętasz go lepiej

-          Zapamiętujesz kolejność sporządzania notatek

-          Do prawidłowej koncentracji potrzebujesz pozytywnych uczuć innych ludzi oraz dobrego psychicznego samopoczucia

-          Do nauki najbardziej odpowiednie jest spokojne i wygodne otoczenie

-          Jesteś bardzo towarzyski, potrzebujesz kontaktu z innymi

-          Dużo gestykulujesz

-          Jesteś bardzo uczuciowy, wrażliwy, ekspresyjny

-          Potrafisz wyrażać swoje uczucia i łatwo wczuwasz się w emocje innych

-          Myślisz sercem i wyrażasz myśli w kategoriach uczuć za pomocą słów lub na piśmie

 

ZALECENIA I WSKAZÓWKI:

  1. Przy nauce korzystaj z papieru, notatników, długopisów, komputera, komunikuj się z innymi

  2. Przy rozwiązywaniu zadań stosuj metodę „od szczegółu do ogółu”, krok po kroku oraz angażuj ruchowo swoje ciało i mięśnie

  3. Sporządzaj jak najwięcej notatek, opisuj własnymi słowami definicje, streszczaj własnymi słowami fragmenty tekstu, który przeczytałeś

  4. Podkreślaj lub posz na marginesie fragmenty lub słowa – klucze

  5. Przepisuj niezrozumiałe fragmenty tekstu, w czasie tej czynności zastanawiaj się, co znaczą poszczególne słowa

  6. W miarę możliwości nadaj treściom emocjonalne znaczenie

  7. W czasie nauki zadbaj o wygodę i spokój

  8. Muzyka, którą lubisz wyciszy Cię w czasie nauki i pomoże Ci w koncentracji

  9. Efektywna jest dla Ciebie nauka w grupie, gdyż z innymi możesz wyjaśniać niezrozumiałe kwestie

  10. Lepiej zapamiętasz treść książki, jeżeli będziesz w trakcie notować swoje uczucia, uwagi, streszczenia, myśli przewodnie danego fragmentu

-   Jeżeli jesteś w konflikcie z osobą dla Ciebie ważną, Twoja sprawność intelektualna ulega obniżeniu; dobrze, gdy wyjaśnisz sytuację; gdy to niemożliwe napisz list do Tej osoby, w którym dasz upust swoim emocjom, wytłumacz o co Ci chodzi (nie musisz jej go dawać)

  1. Rozpracowuj problemy krok po kroku i odnoś treść zadania do realnego życia.

 

 

KINESTETYK Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

CECHY:

- Potrafisz szybko ocenić sytuację i dokonać takich posunięć, które szybko doprowadzą Cię do znalezienia rozwiązania bez słów i pisemnych wskazówek.

- Najlepiej i najchętniej uczysz się przez ruchy swoich dużych mięśni motorycznych, gdyż ruch (rozumiany nie tylko jako ruch ciała, ale także jako tzw. ruch umysłowy od jednego tematu do drugiego) obniża u Ciebie poziom stresu, podwyższa natomiast motywację, uwagę oraz szybkość uczenia się.

- Ucząc się podążasz od całości do części, ogólny obraz danego zagadnienia uzupełniasz o szczegóły.

- Jesteś zorientowany na cel.

- Potrafisz uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy

- Masz trudności z koncentracją uwagi, gdy znajdujący się w Twoim otoczeniu ludzie są w ruchu.

- W czasie czytania możesz przeskakiwać detale i szybko przechodzić do sedna.

- Jesteś niecierpliwy mając do czynienia z wieloma słowami, dlatego też możesz błędnie odpowiadać na pytania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu, a dotyczącego szczegółów. - - Najchętniej pracujesz zgodnie z planem lub schematem.

- Często charakteryzuje Cię tzw. „słomiany zapał”, co objawia się n.p. tym, że uważasz jakąś czynność za wykonaną tylko dlatego, że o niej pomyślałeś wcześniej.

- Nowe informacje przyswajasz w sposób intuicyjny i emocjonalny, uczysz się metodą prób i błędów.

 

ZALECENIA:

  1. W czasie nauki wykonuj dużo ruchów np. kołysać się, chodzić po pokoju, machać nogami itp.

  2. Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu” tzn. przejrzeć najpierw cały rozdział, poczytać wyrywkowo informacje, przeczytać najpierw streszczenie rozdziału, a dopiero potem przejść analizowania treści oraz angażować ruchowo swoje ciało. Taki sposób czytania pomoże dopasować szczegóły do całościowego obrazu.

  3. Na marginesie np. książki czy zeszytu wypisuj słowa – klucze, ważne myśli czy definicje, by je lepiej zapamiętać.

  4. Przy nauce korzystaj z materiałów w formie pisemnej (kolorowe mapy myśli, notatki, diagramy).

  5. Przy notatkach rób schematyczne rysunki, najlepiej związane znaczeniowo z treścią, w ten sposób materiał będzie zapamiętany na zasadzie skojarzenia z rysunkiem.

 

 

KINESTETYK Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

CECHY:

- myślisz w sposób zorganizowany i systematyczny, uczysz się poprzez ruchy swoich mięśni

- lubisz dużo i często się poruszać, brak możliwości ruchu wpływa na Ciebie destruktywnie i rozpraszająco

- lubisz sporty, gry i ćwiczenia, które mają określone reguły i wykonywane są stopniowo, krok po kroku

- masz dobra koordynację wzrokowo – ruchową

- jesteś uporządkowany i systematyczny, trwasz przy jednym zadaniu do jego ukończenia, potem dopiero zajmujesz się kolejnym

- Potrzebujesz przestrzeni i wygody

- lepiej przetwarzasz informację patrząc w dół i na boki, nie lubisz patrzeć w oczy rozmówcy

- gdy jesteś w ruchu, jesteś bardziej uważny i skupiony, siedzenie w bezruchu i patrzenie na rozmówcę powoduje u Ciebie napięcie

- lubisz współzawodnictwo

- lubisz zmagać się sam ze sobą

- możesz uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy

- lubisz pracować zgodnie z planem lub schematem

- masz potrzebę bycia tam, gdzie coś się dzieje

 

ZALECENIA:

- podchodź do zagadnienia w sposób uporządkowany, stosuj metodę krok po kroku oraz angażuj ruchowo swoje ciało

- podążaj za wskazówkami słownymi

- w trakcie nauki poruszaj się np. chodź po pokoju, kołysz się, machaj nogami itp. W żadnym wypadku nie siedź w bezruchu

- w nauce pomagają Ci takie metody jak gry edukacyjne, odgrywanie roli i współzawodnictwo

- ucz się pisząc dużymi literami na dużym papierze, najlepiej w pozycji stojącej

- będziesz sprawniej myślał, gdy będziesz rozwiązywał dany problem na dużej planszy, gdyż wprawiasz wtedy w ruch całe ciało, a to sprzyja koncentracji uwagi

- odnoś treść zadania do własnych doświadczeń, realnego życia

- aby nabrać zainteresowania i zapamiętać to, co czytasz, w umyśle zamieniaj przeczytane słowa na pewnego rodzaju „film akcji”

- na marginesie książki, zeszytu wypisuj słowa – klucze lub ważne myśli

- zadbaj o to, by w trakcie nauki było Ci wygodnie

- rób sobie od czasu do czasu przerwy, w trakcie których wykonuj dużo ruchów

 

 

WZROKOWIEC Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

CECHY:

-          Przyswajasz informacje w sposób globalny, wzrokowy, obrazowy, zwracasz uwagę na kolory, kształty, relacje przestrzenne

-          Trudno uczyć Ci się informacji w formie pisemnej, chyba, że są one atrakcyjne wizualnie (kolory, różne kształty itd.)

-          Trudno przyswajasz materiał mówiony lub słyszany, potrzebujesz schematów, rysunków, kolorów do podkreślania

-          Masz trudności z koncentracją na bodźcach słuchowych, dlatego hałas, muzyka przy nauce Cię rozprasza

-          Bardzo łatwo kojarzysz fakty

-          Możesz mieć trudności z przyswojeniem znaczenia słów, które nie niosą ze sobą żadnych wizualnych skojarzeń, które trudno sobie wyobrazić jako obraz,

-          Przypominasz sobie informacje i myślisz w postaci obrazów i wizerunków

-          W takcie czytania i uczenia się wyobrażasz sobie przedmiot nauki, a potem przypominasz sobie ten wyobrażony obraz oraz sytuację, w której się uczyłeś

-          Często tracisz poczucie czasu

-          Lubisz utrzymywać kontakt wzrokowy

-          Niepokoi Cię i przeszkadza Ci bałagan

-          Przywiązujesz dużą wagę do wyglądu

 

ZALECENIA:

-          Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu” tzn. najpierw poznaj ogólny zarys danego problemu, potem będzie Ci łatwiej wskazać drogę do celu

-          Postaraj się odnosić poznawane treści, wiadomości do swojego doświadczenia, postaraj się wiązać to, czego się uczysz z tym, co już wiesz

-          Przedstawiaj wiadomości w postaci schematów, diagramów, kolorowych map myśli ukazujących główny temat, szczegóły oraz związki między nimi

-          Podkreślaj w podręczniku ważne informacje

-          Stosuj wiele kolorów przy robieniu notatek, podkreślaniu tematów itp.

-          Przy notatkach rób schematyczne rysunki, najlepiej znaczeniowo związane z treścią notatek, w ten sposób będziesz przypominał sobie wyuczony materiał na zasadzie skojarzenia z rysunkiem (wzrokowcy lepiej zapamiętują rysunki, więc najpierw przypomnisz sobie obraz, a potem treść)

-          Na marginesie książki wypisuj słowa – klucze lub ważniejsze myśli

-          Rób streszczenia przeczytanych książek

-          Zadbaj o to, by w trakcie nauki było Ci wygodnie

-          Postaraj się większą uwagę przywiązywać do szczegółów

 

 

WZROKOWIEC Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ

 

CECHY:

-          uczysz się szybciej, gdy informacje uporządkowane są jasno i systematycznie oraz przekazane krok po kroku

-          uczysz się szybko odbierając informacje w formie języka tj. liter, słów, liczb,

-          lepiej przypominasz sobie fakty, o których czytałeś, niż próbując uzyskać obraz całości lub wyciągnąć wnioski, bo informacje takie nie były zapisane w formie znaków,

-          najlepszym dla Ciebie sposobem przekazywania informacji są pisemne, drukowane komunikaty,

-          przypominasz sobie opanowany materiał w formie zapisanych słów,

-          skupiasz się na bodźcach wzrokowych, a nie słuchowych, dlatego możesz uczyć się przy muzyce

-          łatwo zauważasz wszelkie błędy

-          za każdym razem skupiasz się na jednym szczególe, co powoduje, że masz trudności z wyciąganiem wniosków ogólnych, dotarciem do myśli głównej lub podsumowaniem,

-          zazwyczaj doprowadzasz do końca zaczęte zadanie,

-          zazwyczaj nie masz problemów z czytaniem (wyjątek: zaburzenia analizatora wzrokowego),

-          masz dobre wyczucie czasu,

-          zapamiętujesz wizualnie słowa i dane, dzięki temu potrafisz otworzyć książkę w miejscu, w którym jest umieszczona informacja,

-          zazwyczaj robisz wszystko wg planu,

-          w czasie rozmowy wymagasz kontaktu wzrokowego z rozmówcą.

 

ZALECENIA:

-          przedstawiaj treści w sposób wizualny tj. za pomocą obrazów, schematów, rysunków

-          spisuj sobie krok po kroku, co musisz zrobić, aby dobrze rozwiązać zadanie i tak abyś widział swój plan na papierze i abyś mógł upewnić się, że masz wszystko, czego potrzeba Ci do wykonania poszczególnych części zadania,

-          ucz się robiąc notatki, przepisując na komputerze, robiąc ściągi (ale nie ściągaj! J), zapisując słowa,

-          języka obcego ucz się patrząc na dane słowo i jego definicję,

-          wszelkie zasady, regułki najlepiej drukuj,

-          zapisuj sobie w przejrzysty sposób wszelkie uwagi, informacje, myśli i słyszane podsumowania, bo trudno będzie Ci tego dokonać samemu,

-          dbaj o porządek w miejscu, w którym się uczysz, gdyż bałagan może Cię rozpraszać,

-          dbaj o wygodę w czasie nauki,

-          zapisuj szczegóły i łącz je w całość np. liniami, strzałkami tak, abyś mógł zobaczyć cały materiał w głowie,

-          aby usprawnić czytanie powinieneś wyobrażać sobie słowa,

-          Prowadź kalendarz, w którym będziesz mógł zapisywać sobie to, co masz zrobić.

 

 

SŁUCHOWIEC Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULA MÓZGOWĄ

 

CECHY:

-          Myślisz wypowiadając swoje myśli na głos lub rozmawiając z innymi,

-          Uczysz się słuchając!

-          Ucząc się podążasz od całości do części; najpierw chcesz widzieć ogólny obraz danego zagadnienia, potem uzupełniasz go o szczegóły

-          Przy nauce potrzebujesz ciszy: hałas i muzyka rozpraszają Cię

-          Sposobem na zapamiętanie może być powtarzanie słów innych

-          Jesteś wrażliwy na dźwięki, masz dobry słuch muzyczny

-          Chwytasz ogólne wrażenie całości wyrazu i zamiast odczytywać każdą z liter, odczytujesz kilka pierwszych liter, a następnie intuicyjnie starasz się domyślić jego dalszego ciągu, co może prowadzić do przekręcania wyrazów, częstego poprawiania się; w matematyce zaś możesz zmieniać kolejność cyfr

-          W czasie czytania przeskakujesz detale i przechodzisz do sedna sprawy, jesteś niecierpliwy mając do czynienia z wieloma słowami, dlatego też masz tendencję do błędnego odpowiadania na pytania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu, a dotyczące szczegółów

-          Rozumiesz szybciej, gdy słowa powiązane są z filmami czy demonstracjami na żywo z powodu znakomitej pamięci wizualno – przestrzennej prawej półkuli.

-          Rozwiązując problem matematyczny, rozumiesz ogólne koncepcje i procesy, lecz podczas sprawdzania swojej pracy, wykonywania zadań nie zwracasz uwagi na detale (stąd możliwość wielu błędów)

-          Szybko wychwytujesz w czytanym tekście myśl przewodnią, masz natomiast kłopoty z podawaniem szczegółów

-          Myślisz intuicyjnie,

-          Potrafisz rozpoznać nastrój rozmówcy po tonie jego głosu

-          Nie lubisz ciszy, potrzebujesz bodźców słuchowych, dlatego w klasie często rozmawiasz, nucisz piosenki, stukasz, bawisz się długopisem

-          Masz tendencję do ciągłego komentowania tego, co się wokół Ciebie dzieje – czasami może to drażnić Twoje otoczenie i być przyczyną konfliktów

 

ZALECENIA I WSKAZÓWKI:

UCZEŃ:

-          Ucz się poprzez słuchanie tekstu czytanego przez innych lub siebie

-          Szybciej się nauczysz mówiąc głośno do siebie w trakcie nauki

-          Rób sam notatki

-          Przy czytaniu zrób globalny przegląd materiału tzn. najpierw przejrzyj cały rozdział, poczytaj wyrywkowo pewne informacje, czytaj streszczenie rozdziału, podsumowanie, a potem przejdź do analizowania treści. Dzięki temu podczas czytania (najlepiej na głos) będziesz potrafił dopasować szczegóły do całościowego obrazu,

-          Ucz się „od końca”

-          W Twoim wypadku nauka wymaga bezwzględnej ciszy, gdyż jesteś szczególnie wrażliwy na wszelkiego rodzaju dźwięki

-          Aby zapamiętać sposoby postępowania musisz je sobie wyobrazić i głośno o nich dyskutować

-          Rysuj mapy myśli, schematy i głośno je wyjaśniaj

-          Rób przy notatkach schematyczne rysunki, najlepiej znaczeniowo związane z treścią; w ten sposób będziesz przypominał sobie wyuczony materiał na zasadzie skojarzenia z rysunkiem

-          Stosuj kolory, zakreślaj treści istotne

-          Na marginesie książki wypisuj słowa – klucze lub ważniejsze myśli

-          Rób streszczenia

-          Zadbaj, by w trakcie nauki było Ci wygodnie

-          Postaraj się odnieść poznawane treści do swojego doświadczenia, postaraj się wiązać to czego się uczysz z tym, co już wiesz

-          W czasie czytania większą uwagę zwracaj na szczegóły, ćwicz czytanie litera po literze i nie przeocz żadnego ze słów

-          Możliwie jak najczęściej rozmawiaj o tym, czego aktualnie doświadczasz.

 

RODZICE, NAUCZYCIELE:

-          słuchowcy najlepiej uczą się podczas słuchania innych, dyskutowania na dany temat, dlatego też partnerzy w rozmowie powinni powoli i uważnie omawiać z nimi każde zagadnienie, prosząc ich o powtarzanie materiału i sprawdzając dokładność

-          ponieważ język zlokalizowany jest w lewej półkuli mózgowej, słuchowcy z dominującą prawą półkulą mózgową mogą mieć kiepski słuch językowy i mogą nie być w stanie szybko podążać za wypowiadanymi przez mówcę słowami, dlatego też trzeba im powtarzać te same wskazówki po jednej na raz i po kila razy