ARKUSZ ODPOWIEDZI
DOMINACJA
PÓŁKUL MÓZGOWYCH
Imię i nazwisko:
...........................................................
INSTRUKCJA: Zaznacz
odpowiedź, która wg Ciebie najlepiej do Ciebie pasuje. Maksymalnie
możesz zaznaczyć 2 odpowiedzi.
PYTANIE |
ODPOWIEDZI |
1. |
A |
B |
|
2. |
A |
B |
C |
3. |
A |
B |
|
4. |
A |
B |
|
5. |
A |
B |
|
6. |
A |
B |
|
7. |
A |
B |
|
8. |
A |
B |
|
9. |
A |
B |
C |
10. |
A |
B |
|
11. |
A |
B |
|
12. |
A |
B |
|
13. |
A |
B |
|
14. |
A |
B |
|
15. |
A |
B |
|
16. |
A |
B |
C |
17. |
A |
B |
|
18. |
A |
B |
|
19. |
A |
B |
|
20. |
A |
B |
|
21. |
A |
B |
|
22. |
A |
B |
|
23. |
A |
B |
|
24. |
A |
B |
|
25. |
A |
B |
|
26. |
A |
B |
|
27. |
A |
B |
|
28. |
A |
B |
|
29. |
A |
B |
|
30. |
A |
B |
|
31. |
A |
B |
|
32. |
A |
B |
|
33. |
A |
B |
|
OBLICZANIE WYNIKÓW:
Liczba odpowiedzi A:
...............
Liczba odpowiedzi B:
...............
Liczba odpowiedzi A i B:
...............
NAJWIĘKSZA LICZBA ODPOWIEDZI
|
DOMINUJĄCA PÓŁKULA |
A |
Lewa półkula mózgowa |
B |
Prawa półkula mózgowa |
Taka sama liczba punktów za A i B |
Dominacja zmienna, obie półkule |
DOTYKOWIEC
Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
-
Jesteś osobą wrażliwą, ekspresyjną, impulsywną
niesystematyczną, lubisz gestykulować
-
Uczysz się używając palców, dłoni, zmysłu
dotyku oraz emocji
-
Wykorzystujesz wyobraźnię, intuicję oraz słowa
nacechowane emocjami
-
W głowie masz zawsze końcowy rezultat swojej
pracy
-
Pracujesz w sposób oryginalny
-
Uczysz się szkicując, wykonując ilustracje,
mapy myślowe w taki sposób, by były widoczne relacje między
poszczególnymi elementami
-
Aby pomóc sobie w zapamiętaniu treści używaj
wielu kolorów i kształtów
-
W czasie wykładu czy rozmowy przez telefon
sporządzasz rysunki, notatki itp.
-
Aby lepiej słuchać i myśleć musisz robić coś z
dłońmi lub coś w nich trzymać
-
Nie lubisz długich opisów, instrukcji, wolisz
sam rozwiązać problem, powinieneś eksperymentować i manipulować, dając
zatrudnienie swoim dłoniom
-
W dziedzinie matematyki uczysz się szybciej
używając różnego rodzaju sprzętów np. kalkulatora
-
Podczas nauki lubisz komfort i wygodę
-
Podczas nauki nie wymagasz ciszy, ponieważ nie
skupiasz się na słowach
-
Pochwały, słowa uznania przyśpieszają Twój
proces uczenia się
-
Najczęściej pomijasz detale, by dojść do sedna
sprawy
-
Najefektywniej pracujesz w grupie z osobami,
które lubisz
-
Lubisz książki, które poruszają Twoje emocje
-
Po przeczytaniu książki zapamiętasz jej treść,
jeśli w trakcie czytania zrobiłeś szkice, rysunki, symbole lub notatki
na marginesie książki
-
Ważne są dla Ciebie relacje z innymi
-
Twoja uwaga wzrasta jeżeli nie rozpraszają Cię
negatywne emocje innych
-
Najwięcej korzystasz z lekcji, gdy jest ona
prowadzona atmosferze bezpieczeństwa, ciepła i serdeczności, w przypadku
atmosfery negatywnej możesz zamknąć się na informacje i analizować
negatywne emocje
-
Jeżeli jesteś w konflikcie z osobą dla Ciebie
ważną, Twoja sprawność intelektualna ulega obniżeniu; dobrze, gdy
wyjaśnisz sytuację; gdy to niemożliwe napisz list do Tej osoby, w którym
dasz upust swoim emocjom, wytłumacz o co Ci chodzi(nie musisz jej go
dawać)
ZALECENIA I WSKAZÓWKI:
-
Uczeń:
-
W trakcie nauki rysuj schematy, mapy myśli,
ukazujące główny temat oraz związki pomiędzy zagadnieniami, w
podręczniku podkreślaj kolorami ważne informacje.
-
Postaraj się odnieś poznawane treści do Swojego
doświadczenia, postaraj się wiązać, to czego się uczysz z tym, co
już wiesz
-
Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu”, czyli
najpierw przejrzyj rozdział, pooglądaj ilustracje, przeczytaj
wyrywkowo pewne informacje, przeczytaj streszczenie rozdziału,
podsumowanie, a potem przejdź do szczegółowego analizowania treści.
-
Ucz się „od końca”
-
W czasie nauki manipuluj przedmiotami, znajdź
zajęcie dla swoich dłoni, możesz gryzmolić coś na kartce, wypisuj na
marginesie książki lub zeszytu słowa – klucze
-
Używaj wielu kolorów, podkreślaj
-
Zadbaj o wygodę w trakcie nauki
-
Rodzic, nauczyciel:
-
Daj dziecku zezwolenie na rysowanie, podkreślanie
w książkach, manipulowanie przedmiotami
-
Dostarczaj pisemnych kopii materiału, o którym
mowa, opatrzonego ilustracjami – informacje jedynie usłyszane nie
zostaną zapamiętane
-
Przedstawiaj na początku lekcji ogólny obraz
danego zagadnienia
-
Na tablicy rysuj mapy myśli, schematy ukazujące
powiązania między pojęciami.
DOTYKOWIEC
Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
-
Uczysz się w sposób sekwencyjny za pomocą
symbolicznego języka liter, liczb i słów
-
Ucząc się używasz rąk, palców, zmysłu dotyku
oraz emocji
-
Często trzymasz długopis, piszesz coś, co
pomaga Ci lepiej myśleć i skoncentrować się
-
Jeżeli materiał do opanowania ma związek z
fizycznymi i emocjonalnymi doznaniami (np. ktoś moduluje głos podczas
mówienia, ma bogatą mimikę, uzewnętrznia w trakcie wykładu emocje) jest
dla Ciebie bardziej zrozumiały i jasny
-
Przyswajasz materiał w sposób intuicyjny lub
za pomocą tzw. przeczuć. Po czym realizujesz go i analizujesz, stosując
podejście stopniowe, sekwencyjne (krok po kroku)
-
Masz kłopoty z uczeniem się, gdy nauczyciel
jedynie pokazuje i wyjaśnia nowy materiał, nie pozwalając najpierw
zapisać go lub nie umożliwia Ci samodzielnego wykonania zadania
-
Lubisz pracować zgodnie z planem lub schematem
-
Często posługujesz się logiką i zdolnością do
wyrażania uczuć słowami
-
Zapisywanie pomaga Ci w przetwarzaniu
informacji, dlatego powinieneś przepisywać fragmenty tekstu, gdyż wtedy
zapamiętasz go lepiej
-
Zapamiętujesz kolejność sporządzania notatek
-
Do prawidłowej koncentracji potrzebujesz
pozytywnych uczuć innych ludzi oraz dobrego psychicznego samopoczucia
-
Do nauki najbardziej odpowiednie jest spokojne
i wygodne otoczenie
-
Jesteś bardzo towarzyski, potrzebujesz
kontaktu z innymi
-
Dużo gestykulujesz
-
Jesteś bardzo uczuciowy, wrażliwy, ekspresyjny
-
Potrafisz wyrażać swoje uczucia i łatwo
wczuwasz się w emocje innych
-
Myślisz sercem i wyrażasz myśli w kategoriach
uczuć za pomocą słów lub na piśmie
ZALECENIA I WSKAZÓWKI:
-
Przy nauce korzystaj z papieru, notatników,
długopisów, komputera, komunikuj się z innymi
-
Przy rozwiązywaniu zadań stosuj metodę „od
szczegółu do ogółu”, krok po kroku oraz angażuj ruchowo swoje ciało
i mięśnie
-
Sporządzaj jak najwięcej notatek, opisuj własnymi
słowami definicje, streszczaj własnymi słowami fragmenty tekstu,
który przeczytałeś
-
Podkreślaj lub posz na marginesie fragmenty lub
słowa – klucze
-
Przepisuj niezrozumiałe fragmenty tekstu, w
czasie tej czynności zastanawiaj się, co znaczą poszczególne słowa
-
W miarę możliwości nadaj treściom emocjonalne
znaczenie
-
W czasie nauki zadbaj o wygodę i spokój
-
Muzyka, którą lubisz wyciszy Cię w czasie nauki i
pomoże Ci w koncentracji
-
Efektywna jest dla Ciebie nauka w grupie, gdyż z
innymi możesz wyjaśniać niezrozumiałe kwestie
-
Lepiej zapamiętasz treść książki, jeżeli będziesz
w trakcie notować swoje uczucia, uwagi, streszczenia, myśli
przewodnie danego fragmentu
- Jeżeli
jesteś w konflikcie z osobą dla Ciebie ważną, Twoja sprawność
intelektualna ulega obniżeniu; dobrze, gdy wyjaśnisz sytuację; gdy to
niemożliwe napisz list do Tej osoby, w którym dasz upust swoim emocjom,
wytłumacz o co Ci chodzi (nie musisz jej go dawać)
-
Rozpracowuj problemy krok po kroku i odnoś treść
zadania do realnego życia.
KINESTETYK
Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
- Potrafisz szybko ocenić sytuację i dokonać takich
posunięć, które szybko doprowadzą Cię do znalezienia rozwiązania bez
słów i pisemnych wskazówek.
- Najlepiej i najchętniej uczysz się przez ruchy
swoich dużych mięśni motorycznych, gdyż ruch (rozumiany nie tylko jako
ruch ciała, ale także jako tzw. ruch umysłowy od jednego tematu do
drugiego) obniża u Ciebie poziom stresu, podwyższa natomiast motywację,
uwagę oraz szybkość uczenia się.
- Ucząc się podążasz od całości do części, ogólny
obraz danego zagadnienia uzupełniasz o szczegóły.
- Jesteś zorientowany na cel.
- Potrafisz uczyć się zarówno przy muzyce jak i w
ciszy
- Masz trudności z koncentracją uwagi, gdy znajdujący
się w Twoim otoczeniu ludzie są w ruchu.
- W czasie czytania możesz przeskakiwać detale i
szybko przechodzić do sedna.
- Jesteś niecierpliwy mając do czynienia z wieloma
słowami, dlatego też możesz błędnie odpowiadać na pytania sprawdzające
stopień zrozumienia tekstu, a dotyczącego szczegółów. - - Najchętniej
pracujesz zgodnie z planem lub schematem.
- Często charakteryzuje Cię tzw. „słomiany zapał”, co
objawia się n.p. tym, że uważasz jakąś czynność za wykonaną tylko
dlatego, że o niej pomyślałeś wcześniej.
- Nowe informacje przyswajasz w sposób intuicyjny i
emocjonalny, uczysz się metodą prób i błędów.
ZALECENIA:
-
W czasie nauki wykonuj dużo ruchów np. kołysać
się, chodzić po pokoju, machać nogami itp.
-
Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu” tzn.
przejrzeć najpierw cały rozdział, poczytać wyrywkowo informacje,
przeczytać najpierw streszczenie rozdziału, a dopiero potem przejść
analizowania treści oraz angażować ruchowo swoje ciało. Taki sposób
czytania pomoże dopasować szczegóły do całościowego obrazu.
-
Na marginesie np. książki czy zeszytu wypisuj
słowa – klucze, ważne myśli czy definicje, by je lepiej zapamiętać.
-
Przy nauce korzystaj z materiałów w formie
pisemnej (kolorowe mapy myśli, notatki, diagramy).
-
Przy notatkach rób schematyczne rysunki,
najlepiej związane znaczeniowo z treścią, w ten sposób materiał
będzie zapamiętany na zasadzie skojarzenia z rysunkiem.
KINESTETYK
Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
- myślisz w sposób zorganizowany i systematyczny,
uczysz się poprzez ruchy swoich mięśni
- lubisz dużo i często się poruszać, brak możliwości
ruchu wpływa na Ciebie destruktywnie i rozpraszająco
- lubisz sporty, gry i ćwiczenia, które mają
określone reguły i wykonywane są stopniowo, krok po kroku
- masz dobra koordynację wzrokowo – ruchową
- jesteś uporządkowany i systematyczny, trwasz przy
jednym zadaniu do jego ukończenia, potem dopiero zajmujesz się kolejnym
- Potrzebujesz przestrzeni i wygody
- lepiej przetwarzasz informację patrząc w dół i na
boki, nie lubisz patrzeć w oczy rozmówcy
- gdy jesteś w ruchu, jesteś bardziej uważny i
skupiony, siedzenie w bezruchu i patrzenie na rozmówcę powoduje u Ciebie
napięcie
- lubisz współzawodnictwo
- lubisz zmagać się sam ze sobą
- możesz uczyć się zarówno przy muzyce jak i w ciszy
- lubisz pracować zgodnie z planem lub schematem
- masz potrzebę bycia tam, gdzie coś się dzieje
ZALECENIA:
- podchodź do zagadnienia w sposób uporządkowany,
stosuj metodę krok po kroku oraz angażuj ruchowo swoje ciało
- podążaj za wskazówkami słownymi
- w trakcie nauki poruszaj się np. chodź po pokoju,
kołysz się, machaj nogami itp. W żadnym wypadku nie siedź w bezruchu
- w nauce pomagają Ci takie metody jak gry
edukacyjne, odgrywanie roli i współzawodnictwo
- ucz się pisząc dużymi literami na dużym papierze,
najlepiej w pozycji stojącej
- będziesz sprawniej myślał, gdy będziesz rozwiązywał
dany problem na dużej planszy, gdyż wprawiasz wtedy w ruch całe ciało, a
to sprzyja koncentracji uwagi
- odnoś treść zadania do własnych doświadczeń,
realnego życia
- aby nabrać zainteresowania i zapamiętać to, co
czytasz, w umyśle zamieniaj przeczytane słowa na pewnego rodzaju „film
akcji”
- na marginesie książki, zeszytu wypisuj słowa –
klucze lub ważne myśli
- zadbaj o to, by w trakcie nauki było Ci wygodnie
- rób sobie od czasu do czasu przerwy, w trakcie
których wykonuj dużo ruchów
WZROKOWIEC
Z DOMINUJĄCĄ PRAWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
-
Przyswajasz informacje w sposób globalny,
wzrokowy, obrazowy, zwracasz uwagę na kolory, kształty, relacje
przestrzenne
-
Trudno uczyć Ci się informacji w formie
pisemnej, chyba, że są one atrakcyjne wizualnie (kolory, różne kształty
itd.)
-
Trudno przyswajasz materiał mówiony lub
słyszany, potrzebujesz schematów, rysunków, kolorów do podkreślania
-
Masz trudności z koncentracją na bodźcach
słuchowych, dlatego hałas, muzyka przy nauce Cię rozprasza
-
Bardzo łatwo kojarzysz fakty
-
Możesz mieć trudności z przyswojeniem
znaczenia słów, które nie niosą ze sobą żadnych wizualnych skojarzeń,
które trudno sobie wyobrazić jako obraz,
-
Przypominasz sobie informacje i myślisz w
postaci obrazów i wizerunków
-
W takcie czytania i uczenia się wyobrażasz
sobie przedmiot nauki, a potem przypominasz sobie ten wyobrażony obraz
oraz sytuację, w której się uczyłeś
-
Często tracisz poczucie czasu
-
Lubisz utrzymywać kontakt wzrokowy
-
Niepokoi Cię i przeszkadza Ci bałagan
-
Przywiązujesz dużą wagę do wyglądu
ZALECENIA:
-
Stosuj metodę „od ogółu do szczegółu” tzn.
najpierw poznaj ogólny zarys danego problemu, potem będzie Ci łatwiej
wskazać drogę do celu
-
Postaraj się odnosić poznawane treści,
wiadomości do swojego doświadczenia, postaraj się wiązać to, czego się
uczysz z tym, co już wiesz
-
Przedstawiaj wiadomości w postaci schematów,
diagramów, kolorowych map myśli ukazujących główny temat, szczegóły oraz
związki między nimi
-
Podkreślaj w podręczniku ważne informacje
-
Stosuj wiele kolorów przy robieniu notatek,
podkreślaniu tematów itp.
-
Przy notatkach rób schematyczne rysunki,
najlepiej znaczeniowo związane z treścią notatek, w ten sposób będziesz
przypominał sobie wyuczony materiał na zasadzie skojarzenia z rysunkiem
(wzrokowcy lepiej zapamiętują rysunki, więc najpierw przypomnisz sobie
obraz, a potem treść)
-
Na marginesie książki wypisuj słowa – klucze
lub ważniejsze myśli
-
Rób streszczenia przeczytanych książek
-
Zadbaj o to, by w trakcie nauki było Ci
wygodnie
-
Postaraj się większą uwagę przywiązywać do
szczegółów
WZROKOWIEC
Z DOMINUJĄCĄ LEWĄ PÓŁKULĄ MÓZGOWĄ
CECHY:
-
uczysz się szybciej, gdy informacje
uporządkowane są jasno i systematycznie oraz przekazane krok po kroku
-
uczysz się szybko odbierając informacje w
formie języka tj. liter, słów, liczb,
-
lepiej przypominasz sobie fakty, o których
czytałeś, niż próbując uzyskać obraz całości lub wyciągnąć wnioski, bo
informacje takie nie były zapisane w formie znaków,
-
najlepszym dla Ciebie sposobem przekazywania
informacji są pisemne, drukowane komunikaty,
-
przypominasz sobie opanowany materiał w formie
zapisanych słów,
-
skupiasz się na bodźcach wzrokowych, a nie
słuchowych, dlatego możesz uczyć się przy muzyce
-
łatwo zauważasz wszelkie błędy
-
za każdym razem skupiasz się na jednym
szczególe, co powoduje, że masz trudności z wyciąganiem wniosków
ogólnych, dotarciem do myśli głównej lub podsumowaniem,
-
zazwyczaj doprowadzasz do końca zaczęte
zadanie,
-
zazwyczaj nie masz problemów z czytaniem
(wyjątek: zaburzenia analizatora wzrokowego),
-
masz dobre wyczucie czasu,
-
zapamiętujesz wizualnie słowa i dane, dzięki
temu potrafisz otworzyć książkę w miejscu, w którym jest umieszczona
informacja,
-
zazwyczaj robisz wszystko wg planu,
-
w czasie rozmowy wymagasz kontaktu wzrokowego
z rozmówcą.
ZALECENIA:
-
przedstawiaj treści w sposób wizualny tj. za
pomocą obrazów, schematów, rysunków
-
spisuj sobie krok po kroku, co musisz zrobić,
aby dobrze rozwiązać zadanie i tak abyś widział swój plan na papierze i
abyś mógł upewnić się, że masz wszystko, czego potrzeba Ci do wykonania
poszczególnych części zadania,
-
ucz się robiąc notatki, przepisując na
komputerze, robiąc ściągi (ale nie ściągaj!
J), zapisując
słowa,
-
języka obcego ucz się patrząc na dane słowo i
jego definicję,
-
wszelkie zasady, regułki najlepiej drukuj,
-
zapisuj sobie w przejrzysty sposób wszelkie
uwagi, informacje, myśli i słyszane podsumowania, bo trudno będzie Ci
tego dokonać samemu,
-
dbaj o porządek w miejscu, w którym się
uczysz, gdyż bałagan może Cię rozpraszać,
-
dbaj o wygodę w czasie nauki,
-
zapisuj szczegóły i łącz je w całość np.
liniami, strzałkami tak, abyś mógł zobaczyć cały materiał w głowie,
-
aby usprawnić czytanie powinieneś wyobrażać
sobie słowa,
-
Prowadź kalendarz, w którym będziesz mógł
zapisywać sobie to, co masz zrobić.
SŁUCHOWIEC Z DOMINUJĄCĄ
PRAWĄ PÓŁKULA MÓZGOWĄ
CECHY:
-
Myślisz wypowiadając swoje myśli na głos lub
rozmawiając z innymi,
-
Uczysz się słuchając!
-
Ucząc się podążasz od całości do części;
najpierw chcesz widzieć ogólny obraz danego zagadnienia, potem
uzupełniasz go o szczegóły
-
Przy nauce potrzebujesz ciszy: hałas i muzyka
rozpraszają Cię
-
Sposobem na zapamiętanie może być powtarzanie
słów innych
-
Jesteś wrażliwy na dźwięki, masz dobry słuch
muzyczny
-
Chwytasz ogólne wrażenie całości wyrazu i
zamiast odczytywać każdą z liter, odczytujesz kilka pierwszych liter, a
następnie intuicyjnie starasz się domyślić jego dalszego ciągu, co może
prowadzić do przekręcania wyrazów, częstego poprawiania się; w
matematyce zaś możesz zmieniać kolejność cyfr
-
W czasie czytania przeskakujesz detale i
przechodzisz do sedna sprawy, jesteś niecierpliwy mając do czynienia z
wieloma słowami, dlatego też masz tendencję do błędnego odpowiadania na
pytania sprawdzające stopień zrozumienia tekstu, a dotyczące szczegółów
-
Rozumiesz szybciej, gdy słowa powiązane są z
filmami czy demonstracjami na żywo z powodu znakomitej pamięci wizualno
– przestrzennej prawej półkuli.
-
Rozwiązując problem matematyczny, rozumiesz
ogólne koncepcje i procesy, lecz podczas sprawdzania swojej pracy,
wykonywania zadań nie zwracasz uwagi na detale (stąd możliwość wielu
błędów)
-
Szybko wychwytujesz w czytanym tekście myśl
przewodnią, masz natomiast kłopoty z podawaniem szczegółów
-
Myślisz intuicyjnie,
-
Potrafisz rozpoznać nastrój rozmówcy po tonie
jego głosu
-
Nie lubisz ciszy, potrzebujesz bodźców
słuchowych, dlatego w klasie często rozmawiasz, nucisz piosenki,
stukasz, bawisz się długopisem
-
Masz tendencję do ciągłego komentowania tego,
co się wokół Ciebie dzieje – czasami może to drażnić Twoje otoczenie i
być przyczyną konfliktów
ZALECENIA I WSKAZÓWKI:
UCZEŃ:
-
Ucz się poprzez słuchanie tekstu czytanego
przez innych lub siebie
-
Szybciej się nauczysz mówiąc głośno do siebie
w trakcie nauki
-
Rób sam notatki
-
Przy czytaniu zrób globalny przegląd materiału
tzn. najpierw przejrzyj cały rozdział, poczytaj wyrywkowo pewne
informacje, czytaj streszczenie rozdziału, podsumowanie, a potem przejdź
do analizowania treści. Dzięki temu podczas czytania (najlepiej na głos)
będziesz potrafił dopasować szczegóły do całościowego obrazu,
-
Ucz się „od końca”
-
W Twoim wypadku nauka wymaga bezwzględnej
ciszy, gdyż jesteś szczególnie wrażliwy na wszelkiego rodzaju dźwięki
-
Aby zapamiętać sposoby postępowania musisz je
sobie wyobrazić i głośno o nich dyskutować
-
Rysuj mapy myśli, schematy i głośno je
wyjaśniaj
-
Rób przy notatkach schematyczne rysunki,
najlepiej znaczeniowo związane z treścią; w ten sposób będziesz
przypominał sobie wyuczony materiał na zasadzie skojarzenia z rysunkiem
-
Stosuj kolory, zakreślaj treści istotne
-
Na marginesie książki wypisuj słowa – klucze
lub ważniejsze myśli
-
Rób streszczenia
-
Zadbaj, by w trakcie nauki było Ci wygodnie
-
Postaraj się odnieść poznawane treści do
swojego doświadczenia, postaraj się wiązać to czego się uczysz z tym, co
już wiesz
-
W czasie czytania większą uwagę zwracaj na
szczegóły, ćwicz czytanie litera po literze i nie przeocz żadnego ze
słów
-
Możliwie jak najczęściej rozmawiaj o tym,
czego aktualnie doświadczasz.
RODZICE, NAUCZYCIELE:
-
słuchowcy najlepiej uczą się podczas słuchania
innych, dyskutowania na dany temat, dlatego też partnerzy w rozmowie
powinni powoli i uważnie omawiać z nimi każde zagadnienie, prosząc ich o
powtarzanie materiału i sprawdzając dokładność
-
ponieważ język zlokalizowany jest w lewej
półkuli mózgowej, słuchowcy z dominującą prawą półkulą mózgową mogą mieć
kiepski słuch językowy i mogą nie być w stanie szybko podążać za
wypowiadanymi przez mówcę słowami, dlatego też trzeba im powtarzać te
same wskazówki po jednej na raz i po kila razy
|