Międzynarodowy projekt programu Erasmus+
w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w
Lubsku
W dniach 19-23 września 2016 r. w szkole w Perafort, koło
Tarragony w Katalonii (Hiszpanii) odbyło się czwarte
międzynarodowe spotkanie projektowe. W spotkaniu brało
udział dwunastu nauczycieli ze szkół partnerskich z Polski,
Norwegii, Finlandii, Estonii, Chorwacji oraz nauczyciele
hiszpańscy pracujący w tym projekcie.
Josep Venciana to szkoła państwowa znajdująca się we wsi
Perafort. Uczęszcza do niej 177 uczniów, a naucza tam
osiemnastu nauczycielami. Większość uczniów to Katalończycy,
jednak do szkoły uczęszczają też uczniowie innych
narodowości: Rumuni, Marokańczycy, Kolumbijczycy. Szkołę
niedawno zbudowały lokalne władze, jednakże posiada ona
wyposażenie dzięki staraniom nauczycieli i rodziców. Jest to
przestronny budynek, gdzie dzieci mają dużo miejsca do
zabawy. Uczą się tutaj dzieci od piątego do dwunastego roku
życia. Uczniowie przebywają w szkole od 9 do 16.30.
Pierwszego dnia spotkaliśmy się na sali gimnastycznej z
burmistrzem, nauczycielami i uczniami. W trakcie tego
spotkania uczniowie zaśpiewali po angielsku piosenkę o
przyjaźni oraz Carminę Buranę. Następnie oglądaliśmy filmy o
szkołach partnerskich. W ramach CLIL nauczyciele szkół
partnerskich przeprowadzili lekcje w językach narodowych.
Nauczycielom z naszej szkoły przypadła lekcja w grupie
przedszkolaków (czterolatków) oraz w klasie szóstej. Pani
Modrzejewska pokazała przedszkolakom nasze symbole narodowe
i zaprezentowała zabawy ruchowe (Bugi, Komar, Jedzie
pociąg). W klasie szóstej poprosiłyśmy o napisanie listów w
ich ojczystym języku. Jest to klasa „polska”, która gromadzi
informacje o Polsce w trakcie trwania projektu. Z tego
powodu zaprezentowałyśmy im informacje dotyczące naszego
kraju w postaci prezentacji. Wzbudziła ona w dzieciach duże
zainteresowanie, w szczególności zaskoczyła ich
różnorodnością polskiego krajobrazu.
Oprócz zajęć w szkole, odbyło się również spotkanie w gronie
nauczycieli związanych z projektem. Przedstawiliśmy raporty
po pierwszym roku realizacji projektu oraz dokonaliśmy
ewaluacji metod nauczania czytania. Ponadto, każda szkoła
przedstawiła swoje metody odnośnie nauczania pisania. Tak
jak na poprzednich spotkaniach wymieniliśmy się lalkami -
tym razem gościmy w naszej szkole lalki z Chorwacji.
Ponadto podsumowaliśmy konkurs "Wakacyjne czytanie", który
przeprowadzany był w szkołach partnerskich. Najlepsze wyniki
osiągnęła szkoła w Chorwacji. Uczniowie naszej szkoły
łącznie spędzili na czytaniu 129 godzin, co pozwoliło na
zajęcie drugiego miejsca. W rywalizacji pomiędzy klasami
naszej szkoły wygrała klasa 5a. W konkursie indywidualnym
też zwyciężyły uczennice tej klasy.
Ustalone zostało kolejne zadanie projektu. Nazywa się ono „Continuous
story” i polega na tym, iż szkoły partnerskie będą pisać
wspólnie historie. Każda ze szkół napisze pierwszy rozdział
“swojej” książki - w języku narodowym angielskim. Ponadto
dzieci zilustrują napisany fragment rysunkiem. Co dwa
tygodnie opowiadania przesyłane będą do kolejnej ze szkół
partnerskich, aż do momentu, gdy całe opowiadanie będzie
gotowe i wróci “do domu”, czyli szkoły, która rozpoczęła
pisanie opowiadania, co przewidziane zostało na 15 grudnia.
Maria Uryś
|